Onbekend verhaal

Suzanne 04 april 2023 Auteur
Christine schreef al succesvolle boeken over paarden en sinds een paar jaar zijn daar historische verhalen bij gekomen. In Wexy combineert ze die twee en dat levert een boeiend verhaal op over een (voor mij) minder bekende geschiedenis.

Het verhaal start in het nu, met een schoolreisje naar de Koninklijke Stallen, en springt dan naar het jaar 1813, naar hoofdpersoon Jan. Jan komt via via in dienst van prins Willem Frederik, later koning Willem II. Hij is vooral aangenomen omdat Wexy, het paard van de prins, hem niet meteen woedend de stal uit jaagt. Lang lijkt het leven van Jan rooskleurig. Hij heeft een geweldige baan, vrienden, een goed thuis... Maar het zijn roerige tijden en de vrede houdt niet lang stand.

Wexy is een fijn leesboek voor liefhebbers van paarden en geschiedenis. Het verhaal wordt chronologisch vertelt en leest vlot. Wel komen er best veel lastige begrippen in het boek voor en zijn er regelmatig beschrijvingen met betrekking tot de huisvesting en verzorging van paarden en over politiek en oorlog. Jan maakt zelf de grote gebeurtenissen niet mee en moet het hebben van horen zeggen. Zijn wereld draait vooral om Wexy. Door de korte hoofdstukken en enkele spannende gebeurtenissen houdt het verhaal toch zijn vaart.
Jan is een prettige hoofdpersoon, maar eigenlijk is Wexy de ster in het verhaal.

Meer recensies van Suzanne