Spannend en geloofwaardig

Suzanne 12 augustus 2023 Auteur
De wereld in dit boek bestaat uit drie rijken waar de magie van de Ziwanen een belangrijke rol speelt. In het zuiden worden mensen met magische krachten opgeleid tot ziwoot. In Middenland heeft niemand magie, daar maken ze gebruik van magische krachten via relikwieën van Ziwanen. Daarom zijn die heel veel geld waard. Alleen... de bronnen raken op en er is al een tijd geen Ziwaan meer overgevlogen. Ook het Zirakel, dat de komst van een Ziwaan kan voorspellen, is al een tijd stil.

Eerst duizelt het misschien een beetje door alle nieuwe woorden die afgeleid zijn van Ziwaan. Maar al gauw word je meegesleurd in dit spannende verhaal, dat verteld wordt vanuit verschillende personages van het Middenland en de Zuidse eilanden.
Bianca Mastenbroek zet veel lijntjes uit, die allemaal knap samenkomen en een boeiend en geloofwaardig avontuur vormen. De magie wordt mooi uitgewerkt, net als de manier waarop deze gebruikt kan worden.
In dit boek gebeurt veel en de meeste personages maken een mooie ontwikkeling door. Soms vond ik het tempo aan de hoge kant, en zouden elementen, gebeurtenissen en personages meer ruimte mogen krijgen. Maar dat is mijn volwassen blik, ik denk dat de YA-doelgroep de vaart juist kan waarderen.
De wereld en de magie in dit boek zijn heel origineel. Het verhaal zelf gaat over herkenbare zaken zoals de strijd om de macht, liefde, erkenning, doen wat goed is, persoonlijke groei en ontwikkeling.

Meer recensies van Suzanne