Terug naar huis

Suzanne 15 januari 2021 Auteur
Vanaf de cover kijkt hoofdpersoon Tisquantum je indringend aan. Het schip op de achtergrond belooft een botsing tussen twee verschillende werelden. En dat is precies waar dit boek over gaat.
Op een kritische leeftijd (geen kind meer, maar nog geen volwassene) wordt Tisquantum ontvoerd en meegenomen naar Europa. Hij is onder de indruk en leert al snel de taal en de gebruiken van de withuiden.
Maar hij heeft er vooral alles voor over om weer thuis te komen. De heimwee, het gemis, dat is heel voelbaar en mooi beschreven. Er zijn zowel externe factoren die de route naar huis blokkeren, als innerlijke conflicten die Tisquantum steeds weer voor een uitdaging stellen. Kan hij thuiskomen zonder zichzelf te verliezen?

Het boek vertelt het verhaal van een oorspronkelijke bewoner van Amerika, die later een belangrijke rol speelde in de geschiedenis van de Pilgrims, die in 1620 vanuit Leiden naar de Nieuwe Wereld vertrokken. Waargebeurd en goed onderbouwd, dat blijkt uit de lange verantwoording achterin.

Ik heb het boek met plezier gelezen. De vraag of (en hoe) Tisquantum zijn ouders en dorp ooit weer zal zien brengt voldoende spanning. Intussen zie je door de ogen van een vreemdeling onze wereld en dat is niet altijd positief. Het gehele boek leef je met Tisquantum mee. Tegen het einde gaan de gebeurtenissen wat snel en kunnen alle nieuwe namen wat verwarrend werken.
Gelukkig is er een kaart en vind je enkele mooie portretten op de schutbladen zodat je dan even kunt spieken.

Meer recensies van Suzanne