Op naar Leegland

Suzanne 07 december 2020 Auteur
Leegland van Marjan Brouwers speelt zich af in een dystopisch Nederland, waar de zee heeft terugnomen wat ooit van haar was (en meer), waarvan de mens delen onbewoonbaar heeft gemaakt en waar het dictatoriale regime heerst.
De beginscène is meteen spannend. We leren Senna kennen die opgepakt is als deserteur en gebrandmerkt wordt, en Eva en Julius die ontdekken dat hun vader een geheim heeft.
Er volgt een razendsnel avontuur, waarin de drie hoofdpersonen moeten vluchten en we langzaam steeds meer te weten komen over hun achtergrond en de wereld waarin ze leven.
Mooi om nu eens over Nederland te lezen en herkenbare plekken tegen te komen, die toch heel anders zijn: Amersfoort-aan-zee, Fort Zwolle...
Het verhaal is afwisselend vanuit de drie hoofdpersonen beschreven, in korte hoofdstukken waarin de spanning steeds opnieuw wordt opgevoerd.
Als personage sprak Senna mij het meeste aan. Ze begint als een soldaat die alleen orders kan opvolgen, maar maakt een mooie ontwikkeling door.
Het idee achter dit verhaal vond ik erg sterk, al bleef ik wel met vragen zitten. Ik miste soms het 'waarom' van sommige gebeurtenissen en de opbouw daarnaartoe.
Al met al leest Leegland als een trein en is de vlotte stijl van Marjan heel prettig.

Meer recensies van Suzanne