Een duik in de geschiedenis

Suzanne 07 december 2020 Auteur
400 jaar geleden trok een groepje Leidenaren van Engelse afkomst de oceaan over om in de Nieuwe Wereld een kolonie te stichten. Ze zochten een plek waar ze konden leven volgens hun eigen regels en hun eigen geloof. Omdat dat ook in Nederland niet mogelijk was, trokken ze weg. Deze groep is bekend geworden als de Pilgrim Fathers.
Vanwege het 400-jarig jubileum, de link met Nederland en omdat het een interessante geschiedenis is, heeft Bianca Mastenbroek het verhaal uitgewerkt tot een jeugdroman. En dat heeft ze heel knap gedaan.
Ik las William en Tisquantum als vervolg op Bianca's boek Tisqunatum, dat de tragische geschiedenis van deze oorspronkelijke bewoner vertelt, maar beide boeken zijn uitstekend los te lezen.
In William en Tisquantum volgen we de jonge William die aan boord van de Mayflower naar de Nieuwe Wereld vaart. De reis zit vol tegenslagen en ze komen verzwakt aan in een ruige en vijandelijke wereld. Voorgangers hebben namelijk hun sporen achtergelaten bij de oorspronkelijke bewoners.
Hierover lees je meer in het eerste boek en in de hoofdstukken die vanuit Tisquantum geschreven zijn. De beide geschiedenissen zijn heel mooi verweven en geven inkijk in de botsing van twee culturen, maar vertellen ook het verhaal van trots, vrijheid en verraad.
William en Tisquantum zit erg knap in elkaar en Bianca Mastenbroek heeft ontzettend veel research gedaan. Achterin het boek vind je een uitgebreide verantwoording.
Ik heb alles in elk geval met veel plezier gelezen. Wel moest ik wennen aan de verandering die het karakter van Tisquantum doormaakte. Ik had na het lezen van het eerste boek toch op een andere rol voor hem gehoopt. Maar de werkelijkheid is hard en valt niet om te buigen.

Meer recensies van Suzanne