Ik zeg het eigenlijk nooit, maar de film is echt beter.

“De Oost” is het boek van Maarten Hidskes naar aanleiding van de film van Jim Taihuttu. Jim Taihuttu weet in die film een sterk verhaal neer te zetten over Johan, die gaat vechten in Indië. De film heeft diepgang, dillema’s over goed en fout, verraad, mooie scene’s, goede acteurs en een goed einde. Mijn verwachtingen voor het boek waren daarom hoog, maar het boek kon helaas niet tippen aan de film.

Het boek liet weinig over aan de verbeelding, alles werd voor de lezer voorgekauwd, alsof je als lezer incapabel bent. Het hele ‘’Johan doet zus, Johan doet zo’’ zorgde ervoor dat ik het gevoel had dat ik een script las. Hoewel het een dun boekje is, las het niet lekker weg. Soms had ik het gevoel dat ik bladzijdes had overgeslagen, er leek iets te missen. Het mist de elementen van de film die het verhaal maken. Het maakte het verhaal vlak, afgestompt.

Daarnaast had ik wat meer achtergrondinformatie over de hele oorlog willen hebben. “De Oost” laat je met meer vragen achter over onze geschiedenis dan antwoorden.

Ik zeg het eigenlijk nooit, maar de film is echt beter.

Meer recensies van Sylvie de Leeuwe