Een hele onderneming

Sylvie de Leeuwe 04 september 2022
Het lezen van Agustín Fernández Mallo´s Nocilla trilogie is gerust een heuse opgave te noemen. Bij het eerste deel van de drie boeken, Nocilla Dream wordt je als lezer meteen in het diepe gegooid, want in deze mozaïek roman valt het verhaal in stukjes ineen en zijn de onderlinge verbanden soms ver te zoeken. Als lezer vroeg ik me soms af of de schrijver wikipedia tabbladen open had staan en bij elke individuele pagina een kort verhaal had geschreven. Fernández Mallo weet ook te verbazen en zeker de eerste twee boeken weten de verhalen me te grijpen. Aan mooie zinnen zijn ook geen gebrek. Maar met de eerste zin van de derde roman, die (niet onbelangrijk om te vermelden) ruim 70 paginas duurt, verliest hij mij als lezer en de strip maakt het voor mij alleen maar meer verwarrender.

De schrijver weet het internet en de veranderende chronologie van het leven goed weer te geven, maar het stemt me wel triest als ik aan de toekomst denk.

Meer recensies van Sylvie de Leeuwe