Hoogzomer

ThrillersandMore 25 januari 2023
Wanneer Charlotte Junckersen een anonieme tip krijgt betreffende de terroristische aanslag die acht maanden geleden gepleegd is, moet de onderste steen boven komen.

Het betreft hier een doofpotaffaire die toch aan het licht dreigt te komen, dit heeft verstrekkende gevolgen voor het politieteam dat destijds aan de zaak gewerkt heeft. Dat er ondertussen ook nog een moord plaatsvindt op een advocaat maakt de zaak nog complexer.

Om voldoende voorinformatie te hebben is mijn advies om eerst Winterland te lezen alvorens je Hoogzomer oppakt, maar als fervent serielezer zal ik dat altijd adviseren, ook om de personages goed te leren kennen en hun levensverhaal in opbouw te kunnen volgen.

Toch voelt het alsof in Hoogzomer een nieuwe periode in ieders leven is aangekomen, alle oude gebeurtenissen voelen afgerond. Al blijft er wel wat borrelen, niet alles uit het verleden kan geheim blijven, maar daarvoor is zeker nog een volgend deel nodig want hetgeen afgerond is, blijft vooralsnog geheim en de vraag is of dat zo blijft?

Hoogzomer leest als een trein, dit deel leest meer als een detective, weinig tot geen lugubere scenes, maar zeker wel spannend tot de ontknoping. Het speuren voert continu de boventoon waardoor de personages minder aandacht krijgen dan ik zou willen.

Sommige personages maken het in de privésfeer wel wat te bont maar dat hoort er mijns inziens bij, het zijn de welbekende relatieperikelen, geen originele uitspattingen maar wie weet wat het volgende deel ons nog brengt.

Hoogzomer is iets minder uniek dan Winterland, hij blijft minder hangen, maar zeker als vervolgverhaal ook een prima thriller om op te pakken. De cover van Hoogzomer sprak mij daarentegen wel veel meer aan dan Winterland, die had ik om die reden bijna aan me voorbij laten gaan. Gelukkig beoordeel ik een boek niet alleen op de cover maar juist op de achterflap en op de aanbevelingen van medethrillerlezers die mij soms over de streep trekken om een boek alsnog op te pakken.

Originaliteit: 3
Schrijfstijl: 3
Leesplezier: 4
Spanning: 4
Psychologie: 3
Plot: 4

Hoogzomer krijgt hiermee een mooie 3,5 ster.

Bianca

Meer recensies van ThrillersandMore