Donkere beïnvloeding

Tilak 25 juni 2021
Martin Servaz de geschorste rechercheur die in afwachting is van een oproep voor de tuchtraad, wordt uit het niets gebeld door zijn ex, Marianne. Marrianne is 8 jaar geleden ontvoerd en heeft nu zijn hulp nodig, zij zou zich in de Pyreneeën bevinden in een klein dorpje genaamd Aguiesvives.
Wanneer Servaz op onderzoek uitgaat, iets wat hij eigenlijk niet mag doen omdat hij gedegradeerd is én zijn schorsing nog moet afwachten, komt hij er al snel achter dat dit donkere dorp en haar bewoners een luguber geheim bewaard. Samen met Irene Ziegler probeert hij er achter te komen wat er met Marrianne gebeurt is en wie er verantwoordelijk is voor de diverse lijken die rondom het dorp gevonden worden. Doordat de vallei van de buitenwereld afgesloten is en de bewoners niet toeschietelijk zijn wordt dit voor Servaz en Ziegler een zeer moeilijke taak. De spanning tussen de bewoners loopt hoog op, de spanning in het boek blijft wat onderhuids.

Bernard Minier weet de donkere setting van de Pyreneeën goed weer te geven. Waarbij hij niet schroomt om de huidige maatschappij tegen het daglicht te houden, een maatschappij waarbij jongeren onder invloed van het internet erg beïnvloedbaar zijn.
Ondanks dat dit mijn eerste boek van Bernard Minier was, kon ik mij redelijk snel een beeld vormen van het verleden van Servaz en de onderlinge band met de diverse personages. De vele verwijzingen naar voorgaande boeken vond ik echter niet nodig en afleidend van het verhaal.

Meer recensies van Tilak