Dit is mijn eerste kennismaking met het werk van Eva Nagelkerke.

Het boek gaat over de 29-jarig Sophie. Sophie woont momenteel nog bij haar ouders, al is dit niet haar vrijwillige keuze. Er is 10 jaar geleden iets vreselijks gebeurt waar Sophie verantwoordelijk voor was, zij is gestraft maar haar ouders hebben nu alle zeggenschap over haar. Dit zorgt ervoor dat Sophie geen eigen keuzes kan maken.
Toch gaat Sophie dagelijks met veel plezier aan de slag in de bloemenwinkel van Jacobien. Een omgeving waar zij een beetje haar zelf kan zijn, al snel groeit zij in haar werk en als persoon. Door de gesprekken met Jacobien slaat de twijfel toe, heeft zij datgene gedaan waar iedereen haar van beschuldigd?
Er is een zaadje geplant en Sophie besluit de waarheid boven tafel te halen. Dat niet iedereen in haar omgeving hier op zit te wachten, ontdekt zij al snel.

De twee tijdlijnen die in het boek voorkomen zorgen ervoor dat de lezer langzaam duidelijk wordt wat er zich 10 jaar geleden precies afgespeeld heeft. Het is een boek met een sterk plot en een onverwachte twist aan het eind. Persoonlijk blijft het boek bij mij wel hangen, dit heeft voornamelijk te maken met hetgeen Sophie overkomen is. De schrijvers weten dit zo weer te geven dat je al gauw de triestheid van het geheel in gaat zien.

Kortom een fijn boek om te lezen!

Reacties op: Een zaadje is geplant.

Stille wateren - Eva Nagelkerke