Een onverwacht ijskoud einde.....

Het verhaal gaat over Noor (Nederlands), die samen met Katja (Duits), Frode (Noors) en Magnus (Engels) een reis gaat maken naar de Noorse Fjorden om daar het Noorderlicht en de walvissen te gaan zien. Maar zij hebben ook een andere reden. Na twee jaar met elkaar contact te hebben gehad op een forum, hebben ze besloten om samen iemand te gaan vermoorden tijdens deze reis. Het is de bedoeling dat zij in het eerste gedeelte samen uit gaan maken wie er volgens hen moet sterven. De weg hiernaartoe is wat mij betreft erg langdradig. Ik vind namelijk dat er in dit boek niet zo veel vaart en spanning zit als in Mariska haar voorgaande boeken. Omdat de rest van het reisgezelschap niet mag weten dat zij elkaar al kennen, moeten ze de besprekingen dus zo heimelijk mogelijk doen.

Wat ik wel erg leuk vind is de beschrijving van de natuur, en dus ook het Noorderlicht, en de dieren die in het boek voorkomen. Het verhaal wisselt tussen het verhaal op de boot, wat er aan vooraf ging op het forum en de bespreking op televisie na het gebeurde. Ik vind het wel grappig, maar het was wat mij betreft niet erg nodig geweest. Ik vind dat het verhaal maar wat voortkabbelt, en dat er erg weinig echte spanning is. Ik hou ervan als de boeken die ik lees echt veel spanning hebben, en dat was met dit boek, wat mij betreft dus niet het geval.

Maar dan….. Het einde!! Wat vond ik dat geweldig zeg! Dat maakte voor mij echt een heleboel goed! Heerlijk origineel, en met veel spanning. Echt geweldig! Dus als je houd van een boek met onderhuidse spanning (wat mij betreft in dit boek dus niet genoeg) dan moet je dit boek echt gaan lezen, al is het maar alleen om het grandioze einde.

Meer recensies van Tina van Langeveld (Tinared)