Realistisch, geloofwaardig, aangrijpend

Tommy Verhaegen 04 maart 2020
Zowel wat het onderwerp betreft (een echte oplossing voor een wereldwijd milieuprobleem) als de situering van de personages is dit best een uniek boek. De corrupte overheid wordt met naam genoemd en de ecologisch bewuste hoofdpersoon is geen naïef jongmens-met-blanke-ziel die ten strijde trekt tegen de slechte industriëlen. In tegenstelling tot dit soort eco-terrorisme gaat het hier over mensen met levenservaring die meewerken in het systeem en er van binnenuit wat proberen aan te verbeteren.

Tijdens het verhaal zien we hier een duidelijke evolutie in de karkaters. Tjibbe vooral op het vlak van zelfkennis, Joost en Irene worden getekend door wat ze meemaken en dat brengt toch een serieuze karakterverandering met zich mee. Saïda van liefhebbende vrouw (maar voor zichzelf ongelukkig) tot ...
Ook de meer achtergrondfiguren zoals Dewi en Sela die van onderdanig naar assertief doorgroeien, Andrew McGee die volledig breekt of vader en zoon Prins die van bullebak en zoon tot beleefde zakenman en gerespekteerd planter evolueren.

In de loop van het verhaal wisselde mijn voorkeur wel eens maar op het einde hou ik het op Ko Prins jr. Bij de vrouwen alle achting voor Dewi en Dina maar daar steeks Sela echt wel met kop en schouders boven iedereen uit.

De schrijfstijl past zeker bij dit soort verhaal. De vreemde woorden geven het iets authentieks, de perspektieven nodigen de lezer uit om met de karakters mee te leven. De korte hoofdstukken houden het tempo hoog. Het is absoluut een thriller maar dan een met psychologische diepgang en heel veel realisme, daar gaat zeker heel wat research aan vooraf.

Het is erg begrijpelijk geschreven denken we maar aan de uitleg van het systeem van bosbeheer/houtkap met en zonder verbranding van de ondergrond. Vreemde woorden die bijdragen tot de douleur locale staan meteen in de voetnoten uitgelegd. Het boek bevat geen puzzel die je moet ontrafelen waarbij je diep moet nadenken, het is in die zin eerder ontspannend. Het onderwerp en de verdere gebeurtenissen nodigen uit tot wegdromen.

De plot zit goed in mekaar en het nadeel van het grote aantal personen wordt opgevangen door de lijst van dramatis personae in het begin van het boek.
Een korte situering en dan een chronologisch verhaal vanuit het perspektief van verschillende personen. De schrijver neemt de nodige moeite (en bladzijden) om de personages en de achtergrond goed te situeren. Dan wordt de spanning geleidelijk opgebouwd in de verschillende verhaallijnen: het runnen van de plantage en de omgang met de inboorlingen, de romantische perikelen tussen de hoofdpersonen en de corruptie en orgaanhandel.

Ik had het einde niet verwacht (en ook meer op een happy end gehoopt). Waar ik in de loop van het verhaal de logica zag en overal mee was kwam het einde als een totale verrassing. Het ging nog veel sneller dan het eerste deel en sprong van ene plotwending naar de andere.

De Borneodeal is een heel actueel verhaal over natuur en ontbossing in de vorm van een spannende thriller - een echte aanrader.

Meer recensies van Tommy Verhaegen