Een aanrader maar niet noodzakelijk het beste boek uit de reeks.

Tommy Verhaegen 03 augustus 2021
Mijn verwachtingen waren hooggespannen. Vooral doordat dit volgens de achterflap het meestverkochte boek uit de Schaduw-serie is.
Hoewel het me echt wel meeviel, steekt het volgens mij toch niet echt boven de meeste andere boeken uit de reeks uit, en op die manier loste het de verwachtingen niet in.
Wel een typische Schaduw uit de beter (lees mature) reeks die nog door Havank zelf geschreven werd. Opvallend zijn de verwijzingen naar de Saint-reeks (waarvoor Havank als Nederlandse verteler tekende). En dan vooral de bekentenis van schaamteloos plagiaat :-), door de Schaduw, niet door de schrijver, van de spionage-uitrusting van de Saint. Dit is wel gedaan met een vette knipoog. Havank's speurder is eerder te lezern als een parodie op James Bond en andere Saints.
De rode cover is al even weinig zeggend maar super herkenbaar als zijn broertjes en zusjes.
Naast de bekende hoofdpersonen (Lola leeft nog en speelt een bescheiden rol op de achtergrond), Silvère en Manon komen haast niet voor in het verhaal, zijn er weer de gewone schurken en mooie dames aangevuld met een aantal klabakkencollega's van inspekteur Carlier.
Het bombastische en overdreven taalgebruik is vooral grappig en blijft binnen de perken zonder te veel te worden. Sommige referenties en citaten zijn iets moeilijker te begrijpen omdat ze al tamelijk oud zijn, maar google is onze vriend, dus...
Aktie, list, doodsgevaar en een hele hoop geweld zetten de sfeer binnen de humoristisch-parodiërende context.

Meer recensies van Tommy Verhaegen