Marloes Morshuis zal bij de meesten bekend zijn van de Quotum-boeken (duologie) en eventueel drie andere uitgaven. Vaak verhalen met een dystopische touch., die niet onopgemerkt bleven gezien de bekroningen met Vlag en Wimpel. Nu heeft zij een verhaal geschreven over het Besiendershuis in Nijmegen.
Dat staat al honderden jaren op dezelfde plaats en heeft veel figuurlijke stormen doorstaan en waarover de Geest nog immer waakt. Wie weet?
Wat mij vooral opvalt bij dit boek is de originele opzet. Inhoudelijk gezien zal het misschien geen enorme doelgroep aanspreken. Jongeren en volwassenen in Nijmegen of in die contreien en in geschiedenis geïnteresseerd kinderen vanaf ca. 10 jaar.
Het is een raamvertelling geworden waarin zes kinderen de hoofdrol spelen. De zes dringen het huis binnen en komen daarbij ieder in een andere tijd terecht. Van het jaar 70 (Het vuur van Julius Civilis) tot en met 1981 Strijd om De Eenhoorn (rellen en protesten in dat jaar).
Als afsluiting van 'Eer het verleden' een geschiedkundige uitleg van die betreffende periode.
Uiteraard staat er op de schutbladen een foto van het huis en in het boek zelf wat zweverige zwart-witillustraties.
Voor liefhebbers die meer informatie willen kunnen je een QR-code scannen en dan kom je op de website www.degeestvanhetbesiendershuis.nl waarop je een 3D-versie van het Besiendershuis kunt zien en animaties, muziek en puzzels kunt ontdekken.
Het is gezien de plaatselijkheid geen boek voor een grote lezersschare, maar gezien de opzet en originaliteit wel een boek dat voldoende tot de verbeelding spreekt.

Reacties op: Al vijfhonderd jaar het Besiendershuis in Nijmegen

De geest van het Besiendershuis - Marloes Morshuis