Verraderlijke vriendschap

Ton Jansen 26 juni 2022
Van auteur en psychiater Martine Kamphuis las ik 'Dit mag niemand weten'. Mij is de inhoud -eerlijk gezegd - ontschoten. Ik heb er geen actieve herinnering aan om onze premier te quoten. Nu het boek 'Vlinder' gelezen.

Het gaat over Farida die ongelukkig is nadat haar vriendin een relatie met haar vriend wil aangaan. Farida ontmoet Tess, een meisje met veel problemen. Zij verblijft in een psychiatrisch ziekenhuis. De band tussen die twee wordt steeds inniger.
Het blijkt dat Tess worstelt met de zelfmoord van Vlinder. Middels speurwerk komt Farida erachter wat er werkelijk is gebeurd.

Sommige personages zijn zeer aansprekend. Bijv. Pierre, die ook in de instelling verblijft. De moeder van Tess vind ik daarentegen weer irritant beschreven.
Het sterkst is de hang naar vriendschap als jezelf in een mindere levensfase verkeert. Kwetsbaarheid ligt dan op de loer en je neemt wellicht verkeerde beslissingen.

Het zijn 40 redelijk korte hoofdstukjes met veel app-berichten.
Alles bij elkaar is het een jeugdthriller die goed leesbaar is. Niet buitengewoon. Het is geen boek dat blijvend indruk maakt. Het is mysterieus, maar soms ook wat ver gezocht. Denk dat de puber er een paar uurtjes zoet mee is. In de veelheid van dit misdaadgenre - de boeken zijn bijna niet meer te tellen, laat staan te lezen- geen boek dat eruit springt. Gewoon degelijk. Voor ca. 13+
Drie sterren.

Meer recensies van Ton Jansen