Titel overbodig

Ton Jansen 15 mei 2021
Over de inhoud van dit boek zijn al meerdere boekenliefhebbers mij voorgegaan. Ik schat in dat het nieuwste boek van Erna Sassen 'Zonder titel 'wel eens in de prijzen gaat vallen. De compositie en opzet is bijzonder. Het verhaal zal de echte lezers aanspreken. De protagonist wordt prachtig neergezet. Hij wil in contact komen met Zivan die uitgehuwelijkt dreigt te worden aan een oom. Middels tekeningen probeert hij zijn verdriet te kanaliseren. Ook andere personages, zoals tante Shanya zijn de moeite waard,. dat geldt ook voor Sergio en Dylan. Die wee klasgenoten,van de soort ruwe bolster, hebben het eerst niet zo op Joshua. In de loop van het verhaal is deze onderlinge ontwikkeling mooi beschreven. Het is een rauwe roman, want Sassen neemt geen blad voor de mond en schetst levensechte personages. Die komen tot volledige wasdom tijdens een verplicht bezoek aan het Rijksmuseum. De onderlinge conversatie is hilarisch en vooral levensecht. In haar podcast de GVP van Jaap Friso en Bas Maliepaard komt zij uitgebreid aan het woord over dit boek. De tekeningen van Martijn van der Linden zijn een goede vondst om dit verhaal te visualiseren.
Het is een boek dat door de veelheid aan gelaagdheid en gedachten/ontwikkelingen best meerdere leesbeurten kan verdragen. Misschien niet voor de vluchtige, verplichte lezer, maar voor de lettervreter een toptitel. Dus de prijzenregen maar even afwachten.

Meer recensies van Ton Jansen