Wederom een gelikte thriller

Ton Jansen 11 november 2019
Je kunt er de klok op gelijkzetten. Elk jaar verschijnt er in oktober een nieuw boek van de veel bekroonde jeugdboekenschrijfster, in klassenverband door mij steevast ' de koningin van de thrillerschrijvers' genoemd. Verreweg de meeste van haar boeken heb ik bij het promotiepraatje over jeugdliteratuur gebruikt. Ook ' Zwijg' . Het moet inmiddels deksels lastig zijn om origineel te blijven. De rij volgelingen en kroonprinsessen ( bijna allemaal dames!) is bijzonder groot te noemen en zeker niet zonder succes. Mel Wallis de Vries zorgt met de uitgever altijd voor een opvallende compositie en in dit geval is dat ook weer zo. Het verhaal zit gedegen in elkaar en nodigt uit tot verderlezen. De ontknoping is best verrassend. Een geslaagde thriller voor onze jeugd van ca. 13 jaar en ouder. Nou maar eens hopen dat er ook jongens een hoofdrol spelen. Daarvoor moeten we voorlopig uitwijken naar ' De moord op Queen T. ' van Tanja de Jonge. Dat ben ik nu aan het lezen. Voorlopig ook nog even nagenieten van Zwijg.

Meer recensies van Ton Jansen