Álles voor jou?!

turnthepages.nl 28 juni 2019
Over het verhaal
In 'een miljoen werelden met jou' gaan we voor de laatste keer op reis met Marguerite. Wyatt Conley wil duizenden universums vernietigen. Marguerite en haar vrienden doen er alles aan om dit tegen te houden. Ze krijgt te maken met een kwaadaardige versie van zichzelf. Oog in oog, tand om tand. Kan ze winnen van zichzelf? Kan ze al die andere werelden redden van de ondergang?

Verwachting
Het vorige deel, 'tienduizend hemels boven jou', eindigde in een enorme cliffhanger. Ik kon niet wachten om verder te gaan in het derde en laatste deel van de trilogie. Mijn wensen werden ingewilligd. Eindelijk de science-fiction elementen waar ik op zat te wachten. Meer actie en minder gezwijmel. Wat een top einde van de vuurvogel trilogie.

Inhoudelijk
Net zoals de andere boeken beleven we het verhaal door de ogen van Marguerite. En geen verrassing, het begint gelijk spannend, een paar uur nadat het vorige boek eindigde. De opbouw vond ik veel prettiger dan het vorige deel en het tempo was perfect. Het beste boek van de serie. Er werd veel meer aandacht besteed aan de details. Zoals bijvoorbeels de geschreven stukken tekst. En er worden veel verwijzingen gedaan naar kunstenaren en hun werk. Dit is een leuke toevoeging.

"Het is een nachtelijk landschap dat Van Gogh geschilderd zou kunnen hebben in zijn laatste periode van suïcidale gekte."

Personages
Marguerite beleeft het reizen nu eens van de andere kant. Haar lichaam wordt overgenomen door een kwaadaardige versie van haarzelf. Nu merkt ze hoe groot de privacy schending is. Hier is ze niet over te spreken.

"Er moesten meer ethisch verantwoorde manieren zijn om door de werelden te reizen, manieren die onze andere versies niet in gevaar zouden brengen en die geen inbreuk zouden maken op hun privacy."

Marguerite heeft het er moeilijk mee nu haar lichaam is overgenomen, ze geen controle heeft over haar acties. Ze beseft dat ze nogal over haar vrienden heeft geoordeeld.

"Ik heb al in een vroeg stadium de potentiële duisternis in Theo ontdekt. Daarna ontdekte ik welke duisternis Paul in zijn binnenste verbergt. Maar ik blijk zelf de duisterste van allemaal te zijn."

Paul zit nogsteeds in de knoop met zichzelf. Theo is een trouwe vriend zoals we van hem gewend zijn. Wat dat betreft is er weinig veranderd.

Conclusie
Een geweldig boek met een bevredigend einde. Nieuwe werelden, bekende werelden. Saamhorigheid, liefde, vriendschap. En eindelijk de science-fiction elementen waar we op hebben gewacht. Een knallend einde van een trilogie die je gelezen moet hebben!

Meer recensies van turnthepages.nl