Liefde is een chemische reactie

turnthepages.nl 16 juni 2019
In Sterrenstof lezen we het soort van liefdesvervaal van Henry Page en Grace Town. Henry is nog nooit écht verliefd geweest. Tot hij Grace ontmoet. Het was geen liefde op het eerste gezicht. Dat niet. Maar Grace is een mysterie die Henry graag wil oplossen. Ze draagt jongenskleding, komt de laat, loopt met een stok én wijst de plek als hoofdreacteur van de schoolkrant af.
Henry snapt er niks van. Wat gaat er schuil achter die façade van kleren? Zal hij haar ooit begrijpen?

Toen ik het boek oppakte verwachtte ik er erg weinig van. Het zal wel weer zo'n cliché liefdesverhaal zijn. Een prima luchtig boekje voor tussendoor. Maar oh wat had ik het mis. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen. Sterrenstof heeft me van mn sokken geblazen.

Het boek is geschreven vanuit Henry. Wat best grappig is omdat hij zelf ook enorm van schrijven houdt. Het verhaal begint op een doodnormale dag. Geen slome intro. Geen spannend begin. Gewoon een doodnormale dag zoals alle anderen. De opbouw was erg prettig. Het ging niet te snel en niet te langzaam. Precies goed. Het verhaal is beschrijvend en er zitten veel verwijzingen in naar de popcultuur. Dit voegde echt iets toe. Hierdoor ging het boek leven. Ook de poëtische en symbolische uitspraken van de personages tilden het verhaal op een hoger niveau.

" 'Er is storm op komst', zei ze, hoewel mijn weer-app niet meer dan een regenbui voorspelde."

Je leert de personages langzamerhand kennen. Je bouwt een band met ze op en wil samen met Henry het mysterie genaamd Grace, oplossen.
Henry is een sympathieke eigenwijze jongen die vaak in tweestrijd zit. Hart of hoofd. De open en eerlijke relatie met zn ouders vind ik geweldig. Niet te beschermend. Dit was erg verfrissend na alle boeken met strenge of 'normale' ouders.
Grace is ook voor de lezer een mysterie. De ene keer is de vrolijk en betrokken. De andere keer compleet afgesloten.

"Op sommige dagen leek het of we al jaren bevriend waren. Op andere dagen deed ze haar oordopjes in en zei behalve 'hoi' en 'dag' geen woord."

Mijn favoriete personage was Sadie, de grote zus van Henry. Ze heeft een zoontje van twee, is realistisch en down to earth. Ze brengt perspectief en neemt de verstandige beslissing als de Henry en zijn vrienden die niet kunnen maken.
Aan het eind van het boek kruipt ze echt in de grotezussen rol en knoopt een waanzinnig goed gesprek met haar broertje aan. Hierdoor wordt het verhaal mooi afgesloten.

" 'Liefde is een wetenschappelijk verschijnsel' ... 'ons hart is gewoon een chemische fabriek' " -Sadie Page

Zonder haar was het verhaal niet hetzelfde. Haar rol lijkt misschien klein maar ze is onmisbaar. De schrijver heeft goed gebruik gemaakt van de familie! Iets waar anderen nog een puntje aan kunnen zuigen.

Al met al een geweldig boek vol symboliek, realitsiche romantiek, een stukje drama en een vleugje poezie. Een pageturner met een goede opbouw. Dit boek moet je gelezen hebben!

Meer recensies van turnthepages.nl