Multiversele romantiek?

turnthepages.nl 21 juni 2019
Over het verhaal
In 'tienduizend hemels boven jou' gaan we weer op avontuur met Marguerite. Dit is het vervolg op 'duizend stukjes van jou'. De vijand die ze in deel 1 heeft gemaakt zit achter haar aan. Hij chanteert haar. Marguerite doet er alles aan om zijn acties ongedaan te maken en de gevolgen zo veel mogelijk te beperken. Hiervoor moet ze weer dwars door de dimensies reizen. Ze komt verschillende versies van haar vrienden tegen en raakt in de war. Hoeveel trekken van die alternatieve versies, schuilen ook in haar eigen vrienden? Kent ze haar vrienden wel zo goed als ze dacht?

Verwachting
Toen ik 'duizend stukjes van jou' uit las, kon ik niet wachten om in deel twee te beginnen! Het boek had ik gereserveerd bij de bieb en zodra ik hem in huis had begon ik te lezen. Ik hoopte op net zoveel spanning en romantiek. Maar dit boek stelde me een beetje teleur.

Perspectief, tijd en setting
Net als in het eerste deel, beleef je het verhaal vanuit Marguerite. Het verhaal begint super spannend. Gelijk op de eerste bladzijde heeft het je in de greep. Helaas verzwakte dit erg snel. De tijd en plek wisselde te veel. Er wordt telkens vanuit het nu geschreven, maar het duurt even voordat je snapt wat en waar 'nu' eigenlijk is. Dit is storend tijdens het lezen en had voorkomen kunnen worden. Ook werd er te veel herhaald van het vorige boek. Dit was niet meer helpend, maar ongelofelijk storend.
Pas op een derde van het boek, slaat de spanning weer toe, zit je weer in het verhaal en kun je het boek niet meer wegleggen.

Personages
Marguerite haar personage is redelijk naïef. Ze denkt niet genoeg na over de gevolgen van haar acties. Bevelen opvolgen is iets wat niet in haar aard zit, en dit gaat dus ook fout. Ze werkt zichzelf in de nesten, maar komt daardoor wel meer te weten over de gehele situatie.
Paul en Marguerite zijn inmiddels een stelletje. Paul zal er alles aan doen om zn meisje veilig te houden. Daarnaast kan hij kan er niet tegen dat Marguerite zichzelf zo te kort doet.

" Je moet ophouden ons als meetlat te nemen voor jezelf. Het is geen goede vergelijking. Je hebt je eigen gaven, je eigen talenten. Laat de wereld maar zien waartoe je in staat bent, Marguerite." -Paul

Ook Paul zn relatie met Theo komt goed naar voren. De bijnaam die ze voor elkaar hebben is zegt genoeg: 'broertje'. Paul is een trouwe vent en zal er alles aan doen om ook zn Theo, te beschermen.
De drie gaan door het vuur voor elkaar. De driehoeksverhouding was soms cliché maar zeker niet storend.

Conclusie
Een boek met een dip en een sterk einde. Enorme plottwists en onvoorspelbare wendingen. Cliché elementen maar toch verassend. Dit boek gaat alle kanten op. Niet zo sterk als deel 1 maar zeker een aanrader!

Meer recensies van turnthepages.nl