Lezersrecensie
Gillig doet het opnieuw!
Bij het zien van de aankondiging dat @Octoberbooks.nl TKATM zou vertalen was ik door het dolle heen! Sinds ik Een duister venster heb gelezen was ik direct verkocht aan de schrijfstijl van Gillig. Ik keek dan ook enorm uit naar De ridder en de nachtvlinder!
In De ridder en de nachtvlinder volgen we Sybil – oftwel zes – die droomt om geen dromen te hebben. Samen met de andere zieneressen fantaseren ze over hoe het leven zal zijn als hun aanstelling voorbij is en ze niet meer hoeven te verdrinken. Tot op een dag de nieuwe koning en zijn ridders naar Aisling Cathedral komen. Met hun komst verdwijnen er ook meer zieneressen, tot Sybil alleen overblijft. En ze is vastberaden om de onuitstaanbare ridder Rodrick Myndacious mee te sleuren in haar zoektocht naar de verdwenen zieneressen…
Als allereerst moet ik bekennen dat ik Bartholomew een van de pieken van dit boek vind. Ik had never nooit verwacht dat ik gehecht zou raken aan een fictionele gargoyle (naast die van de Hunchback van de Notre Dame) want geloof me, hij stal voor mij de show. Hij is enorm humoristisch met zijn scherpe, droge en sarcastische opmerkingen en het zorgt ervoor dat de scenes net die extra diepere laag krijgen. En Bartholomew in combinatie met Sybil? Dat is gewoon de perfecte combinatie, net als Gillig en fantasy! Zijn dedidaction aan Sybil was ook echt van toegevoegde waarde van het verhaal en ik kan niet meer zeggen dat het gewoon echt een cutie is (ik wil er ook een pls).
De tension tussen Sybil en Rodrick is vanaf hun eerste ontmoeting al voelbaar. Het bouwt in het boek langzaam op en de band tussen Sybil en Rodrick is eigenlijk op een gegeven moment een roze olifant in de kamer: niet omheen te komen. Het was cute, maar wel dat ik op een gegeven moment dacht van: ‘Jongens, we know, JUST ADMIT IT!’ Het is dus zeker een slowburn!
De worldbuilding in De ridder en de nachtvlinder is ronduit betoverend: gotisch, levendig en meeslepend. Je voelt de oudheid en rijke geschiedenis die Gillig in haar wereld heeft verweven – het draagt allemaal bij aan die magische sfeer. Zodra ik het boek dichtsloeg, had ik meteen de neiging om het weer open te slaan en opnieuw die wereld in te stappen!
De schrijfstijl van Gillig is ook in De ridder en de nachtvlinder weer van een ander soort klasse. Net als in Een duister venster weet ze de lezer vanaf de eerste pagina volledig het verhaal in te trekken. Haar taalgebruik is beeldend en meeslepend. Gillig schrijft op zo’n manier dat je niet alleen leest over haar wereld, maar het voelt alsof je er middenin staat
Hoewel het einde voor mij enigszins voorspelbaar was, weerhoud dat mijn nieuwsgierigheid niet naar het vervolg in The Stonewater Kingdom duologie. Ik kan niet wachten om te ontdekken hoe het verhaal verder gaat!
Deze editie is door Octoberbooks.nl in een prachtig jasje gestoken. Op de voor- en achter endpapers staat een kaart en een prachtige artprint afgedrukt. Daarnaast is de paperback uitgegeven met waanzinnige schutbladen die mooi aansluiten bij het boek!
De ridder en de nachtvlinder krijgt van mij 4,5 sterren.
Enorm bedankt @Octoberbooks.nl voor het recensie-exemplaar en wederom een van mijn nieuwe favoriete boeken van 2025.
In De ridder en de nachtvlinder volgen we Sybil – oftwel zes – die droomt om geen dromen te hebben. Samen met de andere zieneressen fantaseren ze over hoe het leven zal zijn als hun aanstelling voorbij is en ze niet meer hoeven te verdrinken. Tot op een dag de nieuwe koning en zijn ridders naar Aisling Cathedral komen. Met hun komst verdwijnen er ook meer zieneressen, tot Sybil alleen overblijft. En ze is vastberaden om de onuitstaanbare ridder Rodrick Myndacious mee te sleuren in haar zoektocht naar de verdwenen zieneressen…
Als allereerst moet ik bekennen dat ik Bartholomew een van de pieken van dit boek vind. Ik had never nooit verwacht dat ik gehecht zou raken aan een fictionele gargoyle (naast die van de Hunchback van de Notre Dame) want geloof me, hij stal voor mij de show. Hij is enorm humoristisch met zijn scherpe, droge en sarcastische opmerkingen en het zorgt ervoor dat de scenes net die extra diepere laag krijgen. En Bartholomew in combinatie met Sybil? Dat is gewoon de perfecte combinatie, net als Gillig en fantasy! Zijn dedidaction aan Sybil was ook echt van toegevoegde waarde van het verhaal en ik kan niet meer zeggen dat het gewoon echt een cutie is (ik wil er ook een pls).
De tension tussen Sybil en Rodrick is vanaf hun eerste ontmoeting al voelbaar. Het bouwt in het boek langzaam op en de band tussen Sybil en Rodrick is eigenlijk op een gegeven moment een roze olifant in de kamer: niet omheen te komen. Het was cute, maar wel dat ik op een gegeven moment dacht van: ‘Jongens, we know, JUST ADMIT IT!’ Het is dus zeker een slowburn!
De worldbuilding in De ridder en de nachtvlinder is ronduit betoverend: gotisch, levendig en meeslepend. Je voelt de oudheid en rijke geschiedenis die Gillig in haar wereld heeft verweven – het draagt allemaal bij aan die magische sfeer. Zodra ik het boek dichtsloeg, had ik meteen de neiging om het weer open te slaan en opnieuw die wereld in te stappen!
De schrijfstijl van Gillig is ook in De ridder en de nachtvlinder weer van een ander soort klasse. Net als in Een duister venster weet ze de lezer vanaf de eerste pagina volledig het verhaal in te trekken. Haar taalgebruik is beeldend en meeslepend. Gillig schrijft op zo’n manier dat je niet alleen leest over haar wereld, maar het voelt alsof je er middenin staat
Hoewel het einde voor mij enigszins voorspelbaar was, weerhoud dat mijn nieuwsgierigheid niet naar het vervolg in The Stonewater Kingdom duologie. Ik kan niet wachten om te ontdekken hoe het verhaal verder gaat!
Deze editie is door Octoberbooks.nl in een prachtig jasje gestoken. Op de voor- en achter endpapers staat een kaart en een prachtige artprint afgedrukt. Daarnaast is de paperback uitgegeven met waanzinnige schutbladen die mooi aansluiten bij het boek!
De ridder en de nachtvlinder krijgt van mij 4,5 sterren.
Enorm bedankt @Octoberbooks.nl voor het recensie-exemplaar en wederom een van mijn nieuwe favoriete boeken van 2025.
1
Reageer op deze recensie