Aangrijpende moedige autobiografie

veerleds 02 november 2021
Ik mocht het boek Onzichtbaar van Angelique Rijk lezen. Het is een autobiagrafie waarin Angelique haar ervaringen verteld van hoe ze als kind mishandeld werd door haar opa. Het is een moedig en openhartig verhaal met een rollercoaster van gevoelens. Door de jaren heen, terwijl ze met zichzelf worstelt om te overleven, wordt Angelique ook geconfronteerd met de lijdensweg van haar zus, die enorme depressies meemaakt en niet meer wil leven. Gelukkig vindt Angelique steun bij haar man, Bart. Tijdens haar strijd komt Angelique er op uit dat ook haar moeder vroeger is misbruik geweest en tijdens haar verwerkingsproces komt ze er ook nog eens op uit dat ook nog andere familieleden door diezelfde opa werden misbruikt. Het is prachtig hoe Angelique transparant en open haar verhaal durft te vertellen. Hopelijk mag haar boek nog een steun en inspiratie zijn voor vele anderen om zo ook op hun manier hun lijdensweg kunnen te verwerken. Het boek heeft ook dingen in mij opgewakkerd en heeft mij ook geïnspireerd om meer te durven naar buiten komen met gevoelens en het heeft mij ook even doen stilstaan bij mijn eigen leven. Het is dus ook wel een heel confronterend boek. Ik vind het boek dus een échte aanrader en het krijgt van mij dan ook de volle 5 sterren.

Meer recensies van veerleds