Spaanse geschiedenis

veravb 28 september 2019
Blanca valt in een zwart gat wanneer haar man haar na meer dan vijfentwintig jaar huwelijk laat zitten voor een jongere vrouw die dan ook nog eens zwanger is van hem. Ze vlucht vanuit Spanje naar Californië om er, onder haar niveau, documenten te inventariseren en catalogeren, documenten die gaan over professor Andres Fontana. Deze Spanjaard is vlak voor de burgeroorlog naar Amerika vertrokken, initieel voor een jaar, maar door de oorlog is hij er gebleven.
Het boek leert je veel over de situatie in Spanje van voor de burgeroorlog, hoe de mijnwerkerszoon Fontana zich opwerkt tot docent. Tijdens het catalogeren lezen we ook het verhaal van Daniel Carter, student van Fontana. Hij groeit op in een rijker milieu in Amerika en maakte de omgekeerde beweging, hij ging naar Spanje en keerde er met een vrouw terug.
Een derde verhaallijn gaat over een monnik.
Blanca heeft het na een moeilijke start wel naar haar zin in Californië, tot ze weer bedrogen wordt. Het lijkt alsof haar wereld instort.
Het boek bevat mooie zinnen met veel uitleg over het verleden van Spanje. Interessant om te weten, maar om dit boek nu te vergelijken met Zafon is er een beetje over.

Meer recensies van veravb