Te veel herhaling en een zeurende Berg

veravb 12 oktober 2019
Thomas Berg is hoofdinspecteur bij de politie in Leuven. Deze keer een lijk in een parkvijver en alles wijst op een zelfmoord. Al zijn er enkele details die niet kloppen en dus wordt er toch een moordonderzoek opgestart.
Het slachtoffer is professor muziekgeschiedenis die als expert ingehuurd was om een oud stuk te beoordelen, een stuk dat hij als vervalst had gekenmerkt. De professor heeft ook een heel jonge vrouw, is nog niet lang getrouwd en er is nogal een hoge levensverzekering op de man afgesloten.
Motieven en potentiele daders genoeg, maar geen bewijs.

Dit verhaal is nogal sterk verweven met het Oedipus van Sophocles. Tot in den treure zou ik bijna zeggen. Er zit veel herhaling in het verhaal en ik vind het geen sterk verhaal deze keer. Vond ik Thomas Berg in het begin van de reeks nog een frisse verschijning, dan wijkt hij daar nu erg van af. Een heleboel gezeur over de hitte en hij drinkt ook meer en meer waardoor hij toch op de doorsnee onderzoeker in andere reeksen begint te lijken. Zijn team speelt ook veel minder een rol in dit verhaal dan anders. Jammer. Lang getwijfeld om maar twee sterren te geven, maar omdat ik het toch vrij snel uit had opgewaardeerd naar drie.

Meer recensies van veravb