Reisverslag van waanzinnig mooie en ruwe natuur

veravb 03 augustus 2019
Voor lezers die houden van een reisverslag door ruwe en ongerepte natuur is dit boek een pareltje. Na het eerste hoofdstuk wilde ik mijn spullen al pakken en vertrekken om mee te gaan, om ook zo'n avontuur aan te gaan.
Caroline Van Hemert is biologe die in een lab volgels met een snavelvergroeing bestudeerd, data invoert in de computer en soms amper buitenlucht ziet. Haar man Pat heeft een eigen bouwbedrijfje en is een echt buitenmens. Ook Caroline is door haar ouders zo grootgebracht.
"Ga nou eens effe frisse lucht scheppen."
Ze besluiten om een tocht te ondernemen om te ontdekken wat ze eigenlijk willen in het leven, maar ook om zichzelf te ontdekken. Wat volgt is een gevaarlijke tocht van 6500 kilometer, zes maanden aan een stuk. Ze beginnen in de vroege lente, maar vroege lente in Alaska, dat is nog koud en sneeuw. De start heeft vooral veel stormen voor hen in petto. Ze varen met zelfgemaaktje roeibootjes en het is lastig tegen de storm in. Ik heb de indruk dat ze vanaf dag 1 nat zijn geworden en dat is zo gebleven tot de laatste dag.
Heel indrukwekkend is de passage van enkele bergen en enkele ontmoetingen met beren. Ze hebben heel bewust geen geweer meegenomen omdat ze daarvoor te vredevol zijn.

Tijdens de tocht zijn er veel momenten van stilte, van kijken naar vogels en andere dieren, observeren en gewoon stil zitten. Ik denk dat je relatie wel echt goed moet zitten om dit te overleven want als het even tegen zit, mag je dat vooral niet afreageren op een ander. Ze hebben lange gesprekken, in hun tentje. Vooral wat gaat Caroline doen wanneer de tocht afgelopen is en wat met kinderen. Willen ze er wel en gaat het wel lukken en wat is de invloed van een kind op hun avontuurlijke leven.

Het boek is vlot en mooi geschreven en soms lijkt het alsof je gewoon meeloopt met het stel, de kou en nattigheid voelt, maar vooral ook de honger want het gaat maar net goed op een gegeven moment. Dat het eten zes maanden lang geen driegangenmenu is geweest, dat lijkt me duidelijk.
Veel respect voor wat ze gedaan hebben.

Met dank aan Atlas Contact De Club Van De Echte Lezers voor het ter beschikking stellen van dit boek.

Meer recensies van veravb