veravb Hebban Recensent

Leon is negen, bijna negen en woont met zijn depressieve en verslaafde moeder in een sociale woning in een achterstandswijk in Londen. Leon heeft een donkere huidskleur want zijn vader is zwart, maar hij kent zijn vader niet zo goed want Carol, zijn moeder en zijn vader zijn uit elkaar. Dan wordt Jake geboren, een blanke baby en ook nu is er geen vader in beeld. Carol gaat in een depressie en Leon zorgt voor Jake. Hij doet dat naar best vermogen en eigenlijk heel goed met de middelen die hij heeft.
Toch kan het zo niet langer en sociale diensten bemoeien zich ermee. De kinderen worden geplaatst. Omdat Jake nog een baby is, zijn er voor hem meer mogelijkheden om geadopteerd te worden. Die kans is er niet voor Leon omdat hij te oud is, maar ook omdat hij zwart is.
De liefde van Leon voor Jake is enorm, maar ook voor zijn moeder, hij begrijpt niet waarom ze niet allemaal samen kunnen wonen.

Dit boek lijkt me een aardige aanklacht tegen de manier waarop sociale diensten met kinderen omgaan. Als je kinderen uit een gezin zo uit elkaar trekt en zelfs geen contact meer toelaat, creëer je tijdbommen.
Daarnaast is er ook een grote rol weggelegd voor rascisme, blank tegen zwart. De tijdsgeest is ergens in de jaren tachtig van de vorige eeuw en in bepaalde buurten in Londen gaat het er heftig aan toe. De politie treedt hard op tegen zwarten, zelfs als ze niets gedaan hebben, gewoon door er te zijn.

Leon is voor zijn leeftijd heel volwassen, volwassener in ieder geval dan sommige andere volwassenen in dit boek. Ik heb bewondering voor de jongen.
Een boek dat me af en toe een krop in de keel gaf, even slikken en dan verder lezen.

Reacties op: Mijn naam is Leon en ik ben heel moedig

My name is leon - Kit de Waal
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker