Passie, jaloezie en geheimen

veravb 01 september 2019

Marijke Verhoeven werkte als evenementenorganisator voordat ze fulltime auteur werd. Die ervaring komt in Onder Mijn Huid goed van pas. Haar boeken vallen onder het subgenre van de romantische thrillers want ze bevatten een beetje erotiek, romantiek en spanning. De covers van haar boeken zijn op hetzelfde stramien geënt, meestal een vrouw op de rug gezien, die loopt of zwemt of zich in het water begeeft.

Onder Mijn huid gaat over Julia Kroonenberg die haar dochter Laura alleen opvoedt nadat haar huwelijk gestrand is omdat zij een affaire had. Haar ex-man Paul heeft ondertussen een andere relatie en wil hun dochter opvoeden. Laura heeft het moeilijk op school wegens pesterijen en het zou een mooie kans zijn om opnieuw te beginnen. Julia zelf ziet het minder zitten, is bang om alleen te zijn. Ze heeft een relatie met Mike, een getrouwde man, maar komt op de tweede plaats na zijn vrouw Jessica. Mike gedraagt zich vreemd, houdt zich bezig met zaken die het daglicht niet mogen zien, maar hij doet het allemaal voor haar en wanneer de zaak waaraan hij werkt klaar is, gaat hij scheiden en kunnen Julia en Mike samen zijn. Het loopt uiteraard anders, Mike verdwijnt en Julia gaat samen met Connor, de broer van Mike op zoek naar hem.

Ze brengt daarmee niet alleen haar eigen leven in gevaar. Julia is een onzekere vrouw met schuldgevoelens naar haar dochter toe. Ze valt op de verkeerde mannen, jaloerse mannen, mannen met geheimen, gewelddadige mannen. Het lijkt wel alsof alles beter is dan alleen blijven. Ten koste van alles.

Het boek is opgedeeld in twee delen, een deel Mike en een deel Jackson. Het laatste deel is een sprong in de tijd na een drama in het eerste deel. Korte hoofdstukken houden de vaart erin en tussendoor is er korte tekst in italic. Het is in het begin niet duidelijk wie aan het woord is en er wordt gewag gemaakt van Het Genootschap. Wat is het, wie zit erin en wat is hun plan. Het komt maar mondjesmaat.

Het boek begint met vooral een beschrijving van het werk van Julia en haar relatie met Mike. Je moet wat geduld uitoefenen voordat er echt iets gebeurt. Er is wel tussen de lijnen door enige spanning, naast de passie tussen Julia en Mike. Wanneer passie en verliefdheid overheersen zijn de rede en het gezond verstand vaak ver zoek. Julia neemt niet altijd de beste beslissingen. Zo blijft ze bij een gewelddadige man terwijl ze zichzelf de schuld geeft. Nooit doen.

De muziek van Bryan Ferry speelt een belangrijke rol in Onder Mijn huid, waarbij Jealous Guyerg toepasselijk is voor dit boek. Voor de liefhebbers van romantiek, passie en spanning is dit een aanrader.

Meer recensies van veravb