Dramatisch familie-epos

veravb 30 augustus 2020
Wat een dramatisch familie-epos. Begin 1900, een Koreaanse familie met een zoon met een hazenlip en klompvoet, hoe moet die ooit aan een vrouw geraken. Maar het lukt hem en hij krijgt een dochter Sunja. Wanneer Sunja zwanger wordt van een getrouwde man, schiet een dominee haar te hulp en zal met haar trouwen om haar de schande te besparen. Hij neemt haar mee naar Japan.
Haar familie blijft in Korea tot de Japanners Korea overheersen om dan ook naar Japan te vluchten. In Japan ze niet welkom. Na de oorlog zijn ze ook niet meer welkom in Korea. Of hoe een oorlog en afkomst het lot van alle verdere generaties van deze familie bepalen. Statenloos, arm, nergens goed voor behalve om het werk te doen dat anderen niet willen en geen vangnet om sociaal of financieel te ondersteunen. Het is dat ik af en toe moest eten en nog wat huishoudelijk werk doen anders had ik dit boek van een 500 pagina's in een ruk uitgelezen.

Meer recensies van veravb