Essays over het leven als schrijver

veravb 06 augustus 2019
11 Essays die elk een stukje van het leven van Haruki Murakami als romanschrijver beschrijven.
Murakami schrijft al meer dan dertig jaar romans, essays en korte verhalen. Nadat hij in Japan debuteerde met de korte roman Luister naar de wind en daarmee genomineerd was voor een prijs, geloofde hij zelf ook dat hij kon schrijven.
Hij vertelt het toch wel mooie verhaal hoe hij zijn eerste roman vertaalde naar het Engels. Omdat zijn Engels niet zo goed was, bevatte de vertaling simpele zinnen en die heeft hij dan terug naar het Japans vertaald. Op die manier heeft hij zijn eigen stijl gevonden.
Alhoewel hij de prijs niet heeft gewonnen, geeft Murakami zijn visie op literaire prijzen. Om kort te zijn: hij heeft het niet zo met die prijzen. Nu is Murakami al jaren in de running voor de Nobelprijs literatuur en ik kan me niet voorstellen dat hij dat niet belangrijk zou vinden.
De auteur was geen al te beste student, het interesseerde hem niet zo veel. Hij las liever boeken en hij geeft dan ook het advies aan mensen met een schrijversdroom om veel te lezen, niet enkel goede boeken, maar ook slechte om te leren hoe het niet moet.
Om te schrijven moet je in goede conditie zijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Murakami is een hardloper, hij loopt bijna alle dagen een stukje en doet een keer per jaar een marathon. Over dat lopen heeft hij Waarover ik praat als ik over hardlopen praat, geschreven.
Murakami brengt nogal wat tijd in het buitenland door waar hij schrijft, loopt, vertalingen van het Japans naar het Engels maakt en contacten legt.

Voor iedereen die graag Murakami leest en meer wil weten over zijn leven als romanschrijver en over het schrijfproces zelf is dit boek een mooie aanvulling. Een handleiding tot het schrijven van een roman is dit boek niet, daarvoor zijn er andere en betere boeken

Meer recensies van veravb