Meer dan kattekwaad

veravb 18 oktober 2019
Tom Thorne is rechercheur, heeft er al heel wat jaren opzitten en al een en ander meegemaakt. Dit is het vijftiende boek uit de reeks, dus hij is al bedreven.
Hij krijgt een zaak in zijn nek geschoven die niemand wil. Er worden katten gedood, verminkt en het zijn er nogal veel en er moet iets aan gedaan worden. Iedereen weet dat psychopaten dikwijls beginnen met dieren om daarna op te schalen naar mensen. Maar als zo iemand nog geen mens vermoord heeft, kan je die persoon dan wel aanhouden. Kan je aangehouden worden voor een moord die je plant maar nog niet gedaan hebt?
Dat is de initiële vraag. Het onderzoek draait uiteraard anders uit. Tom Thorne is een grappige rechercheur die het leven niet te serieus neemt, maar wel zeurt over zijn relatie met Helen, die geregeld iets gaat drinken en die zoals het hoort met iedere baas in de clinch ligt. Zijn partner in dit boek is Nicola Tanner met wie hij al meer samengewerkt heeft. Zij heeft een veel serieuze zaak, namelijk een moord. Tanner is zeer geordend en heeft er enkele behoorlijk traumatiserende gebeurtenissen op zitten, of die het gevolg van haar werk zijn of enkel privé weet ik niet omdat ik daarvoor niet genoeg van deze reeks gelezen heb. In ieder geval is het een vrouw die niet zonder handschoenen aangepakt kan worden.

Een spannend boek maar niet meer dan dat. Het duurde behoorlijk lang voordat het op gang kwam en het einde vond ik een beetje vreemd. Had het niet zien aankomen, had mijn geld op iemand anders gezet dus dat is dan wel goed gedaan. Misschien dat ik nog wel meer van deze reeks ga lezen, maar dan best een beetje in de juiste volgorde, dat helpt zeker om de evolutie van Tom Thorne te begrijpen.

Meer recensies van veravb