Veel details

veravb 16 november 2019
Het is 2016 en er wordt een koker gevonden met daarin brieven van schoolkinderen die voorspellen hoe hun leven er in 2016 zal gaan uitzien. De brieven bevatten geen namen, wel initialen. Een van de brieven is verontrustend, vertelt over mensen die vermoord zullen worden. Aangezien de brieven van kinderen waren, wordt Freyja, kinderpsychologe, ingeschakeld. Huldar is na het vorige boek gedegradeerd en vraaagt om deze zaak te mogen doen. Daarnaast loopt er een verhaal over afgehakte handen en voeten.

Dit is het tweede boek met Huldar en Freyja als hoofdpersonages. Ze blijven om elkaar heen dansen, willen wel bij elkaar zijn, dan weer niet, veel misverstanden en veronderstellingen maken dat ze niet samen zijn. Benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld.
Het verhaal is traag met veel details en hier en daar zijn de detail best wat gruwelijk, daar moet je wel tegen kunnen. Het zit niet slecht in elkaar, maar ik miste toch iets, de nagelbijtende spanning.
Het is een typisch Scandinavisch product waarbij de koude en de korte dagen de gevoelens van onveiligheid, beklemming en depressie nog laat toenemen.

Meer recensies van veravb