Boeiende biografie

veravb 19 december 2019
Een mooie biografie over Wham!, geschreven door Andrew Ridgeley.
Hij begint bij het einde van Wham!, het laatste concert in het Wembley Stadium. Daarna schrijft hij chronologisch helemaal het begin van zijn leven, zijn schooltijd, hoe hij Georgios Panayiotou of Yog zoals hij hem noemde, ontmoette.
Die ontmoeting is er gekomen op in de eerste klas van het middelbaar waar George nadat het schooljaar al begonnen was door een verhuizing van zijn vader tijdens het schooljaar van school moest veranderen. Andrew Ridgeley wilde hem wel onder zijn vleugels nemen om praktische zaken over school te vertellen. Dat het nadien een vriendschap voor het leven werd, kon hij toen nog niet voorzien. Toen zag hij een jongetje met een onhandelbare bos haar en een bril die hem eigenlijk niet flatteerde. Ze hadden een gezamenlijke interesse, muziek en daar is nadien Wham! uit gegroeid. Dat is niet direct gelukt, er ging nog een bandje aan vooraf en George Michel moest er nog baantjes bij nemen om te kunnen overleven. Dat de ouders het niet allemaal zagen zitten moge duidelijk zijn. Het was ook een moeilijke tijd in Groot-Brittannië met grote mijnstakingen, hoge werkloosheid en Magareth Tatcher.
Toch lukte het na lang volhouden om door te breken en daarna lag de wereld al snel aan hun voeten. Het succes heeft maar enkele jaren geduurd omdat ze toen zowat alles bereikt hadden wat ze wilden, maar ook omdat hun muziek zich op jonge meisjes richtte en vooral George Michael wilde naar het serieuzere werk. Zijn talent als songwriter was geweldig, veel groter dan dat van Andrew Ridgeley die dat ook wel inzag en besefte dat hij hem moest laten gaan, zijn ding moest laten doen.
Het laatste hoofdstuk gaat over het overlijden van George Michael op kerstdag 2016.

Een erg boeiende biografie waaruit ik toch wel dingen geleerd heb die ik niet wist. Ik was geen fan van Wham!, maar wel een klein beetje van George Michael.

Meer recensies van veravb