Heerlijke cosy Christie mysterie

vero13 03 mei 2024
Mollendaal is een klein dorpje waar iedereen elkaar kent en het leven er rustig verloopt. Judith werkt in de bibliotheek en is ook lid van de Mollendaalse leesclub ‘Met thrillende vingers’ onder leiding van het olijke duo Eline en Sien. Veel boeken worden niet besproken maar de plaatselijke roddels en sappige details worden des te gretiger onder de loep genomen. In de inlever box van de bib vindt Judith een vreemd pakket. Een oude pocketuitgave van Agatha Christie vergezeld van een briefje met een korte mededeling. Het blijft niet bij dat ene boek en wanneer in het dorp vreemde gebeurtenissen plaats vinden, stijgt het vermoeden dat de boeken er iets mee te maken hebben. Concrete bewijzen ontbreken maar de leden van het leesclubje storten zich op de zaak en hopen de misdaden een halt te kunnen toeroepen vooraleer er dodelijke slachtoffers vallen.

Het verhaal situeert zich net als zijn vorig boek ‘Het mollenfeest’ in Mollendaal en het befaamde Mollendaalbos. De korte hoofdstukken worden telkens verteld vanuit het perspectief van één van de personages. Ook een onbekend personage met minder goede bedoelingen doet zijn boekje open.
De schrijfwijze is heel beeldend met veel humor en sappige en grappige details. Vooral de levenssituatie in het dorpje met de typerende dorpsgenoten, brengen het verhaal echt tot leven. Gepensioneerden die van achter de gordijnen geen beweging missen, de bakkersvrouw die met veel drama de recentste gebeurtenissen in geuren en kleuren vertelt en dan natuurlijk de bijzondere pakjes die Judith krijgt toegestuurd en daar bovenop wordt ze nog met een nieuwe medewerker opgescheept, die ook de nodige frustraties opwekt.

Het leest enorm vlot doordat je alles visueel kan inbeelden en doordat er van alles gebeurt in een stevig tempo. Ook de aanpak van de dames van de leesclub is soms best wel hilarisch. Vooral Judith leren we het beste kennen, de nadere personages blijven wat oppervlakkig maar er zijn er dan ook een heleboel die de revue passeren.

Het plot zit goed ineen. Vooral in het begin is het wat zoeken en puzzelen wat die vreemde zinnen en zaken nu allemaal met elkaar te maken hebben. Maar gaandeweg word je meegenomen in de zoektocht en blijken kleine details toch van belang te zijn. Een leuk mysterie, soms wat ver gezocht maar het past in de context. Naar het einde toe worden alle losse eindjes aan elkaar geknoopt. Voor mij persoonlijk mocht het wat diepgaander zijn zoals zijn vorige boeken maar ik heb wel genoten van de vreemde puzzel en de opmerkelijke humor.

Meer recensies van vero13