Hallelujah! Knappe thriller!

vero13 12 april 2024
Anne Verelst en haar team worden opgeroepen nadat er terug een vrouw is verdwenen. De één na de andere jonge vrouw lijken in het niets te zijn opgelost. Er zijn geen sporen en ze tasten volledig in het duister omdat ook het motief onduidelijk blijft. Losgeld wordt niet gevraagd. Het enige wat deze vrouwen met elkaar verbindt is hun uiterlijk: mooie lange lokken en een figuur met ideale maten. Maar ook inspecteur Anne is nog lang niet vrij van haar eigen demonen en deze zaak brengt alles terug naar boven. Wanneer de pers er lucht van krijgt, moeten ze alles op alles zetten om een doorbraak te forceren want paniek lijkt de bovenhand te krijgen. En ook voor de ontvoerde dames tikt de klok genadeloos verder…

Anne en haar team kennen we al van de voorgaande zaken waar ze mee geconfronteerd werden. In dit boek gaan we naadloos verder met deze personages en krijgen we bij Anne ook de strijd mee die ze voert met haar innerlijke demonen. Dit is de eerste zaak waar ze terug aan werkt sinds ze een tijdje uit de roulatie was, maar blijkbaar is nog niet alles goed verteerd en deze case doet daar nog een schepje bovenop. De gevoelens en angsten worden daardoor heel duidelijk naar voor gebracht. Enig minpuntje, voor mij kwam het op den duur een beetje te veel en frequent over. Zal wel aan mijn karakter liggen, het moet vooruit gaan en geduld is niet echt aan mij besteed.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit verschillende invalshoeken: Anne Verelst en haar team, de vrouwen die ontvoerd worden en de predikant Ask en zijn vrouw Embla. De alwetende verteller houdt ons dus van op alle fronten op de hoogte, dit in tegenstelling tot het team van Anne Verelst. Toch blijft het boeiend om hen te zien worstelen met de weinige feiten die ze boven water krijgen. Mede dankzij de excentrieke personages en vooral hun eigenaardig verleden, blijf je nieuwsgierig waar dit allemaal naartoe gaat. En misschien nog belangrijker en interessanter: waarom ze zo handelen.

De schrijfstijl is net zoals voorgaande delen heel vlot, meeslepend en mooie filmische portretten van Antwerpen en omgeving en ook de beschrijvingen van de karakters komen heel realistisch over. Realistisch maar daarvoor niet allemaal even normaal. Waar in voorgaande delen vooral de spanning en actie de bovenhand hadden, wordt hier meer op het psychologische aspect ingezoomd en de impact van het gebeuren op enkele getormenteerde zielen.

Een ander belangrijk aspect, is de verandering in perceptie van zowel daders als slachtoffers. Heel subtiel maar gaandeweg toch wel frappant. Ook Anne en haar team en zelfs commissaris Langen moeten hun ingewortelde en stereotiepe gedachten en vooroordelen toch eens opnieuw onder de loep nemen. Daardoor komen verschillende maatschappelijke thema’s aan bod die het actueel en realistisch houden.

Een plot die goed doordacht is en toch wel doet beseffen wat voor rare types allemaal rondlopen op deze aardbol. De spanningsboog staat niet altijd strak gespannen, maar de ongemakkelijke en wereldvreemde gedragingen en het onbehagen dat je daardoor ervaart, des te meer. Een verhaal dat boeit van begin tot einde en je soms de kriebels geeft. Weeral een topper en ik kijk al reikhalzend uit naar het volgende deel!
4,5 sterren!!!

Meer recensies van vero13