Menselijke speelbal

vero13 17 maart 2024
De cover en lay-out van het boek zijn origineel en prachtig. De hoofdstukken worden aangeduid met speelkaarten en af en toe zijn er qr-codes die uitleg geven over het betreffende thema of een gebruikte term.

Het verhaal begint wanneer Manouck haar eerste stappen in het casino zet samen met haar grootouders.
De pracht en praal is overweldigend en algauw wordt ze overgehaald om mee te doen aan de selectieprocedure.
Stap voor stap worden we verder ingeleid in het wereldje van de glamour. Maar achter de schermen is de schoonheid soms ver te zoeken. Algauw ondervindt manouck dat niet alles vlekkeloos verloopt, personeel die ontslaan wordt, scheve en ongepaste commentaren en achterklap, jaloezie en natuurlijk ook seksistische uitspraken en voor wie een trapje hoger wil, blijft het niet bij uitspraken alleen...
Een wereld die nog altijd gedomineerd wordt door mannen en hun macht en geld ge(mis)bruiken om hun positie te handhaven.

Om het verhaal te lezen moet je geen kennis hebben over de casinospelen en de entourage. Deze worden uitgelegd waar nodig.
De schrijfstijl is heel toegankelijk en wordt filmisch beschreven. De opsmuk van het casino, de speeltafels met de croupiers strak in het pak, ik voelde me een beetje in de film Ocean's Eleven. Maar ook de emoties en hoe dit allemaal bij Manouck binnenkomt krijgen we duidelijk gepresenteerd. Het gevoel niet gehoord en begrepen te worden tot echte radeloosheid aan toe. Het komt binnen en je voelt mee met haar. Toch is het geen deprimerend boek want de humor en sarcasme schuilt in elke hoek. Niet alleen leest het daarom ook heel vlot, maar je merkt dat het een overlevingsstrategie geworden is om alles te kunnen verwerken en door te gaan.

Draaien aan de roulette gaat gemakkelijk maar het verdraaien van de waarheid is voor de hogere rangen kinderspel. Loze beloftes zijn schering en inslag en om daar mee te kunnen dealen, heb je meer nodig dan alleen maar geluk.
Het is een ontluisterend relaas en heel gedurfd om dit effectief ook op papier te zetten.

Een verhaal die absoluut moet gelezen worden, zeker in deze 'me too' periode, want dat dit al lang en nog gaande is, staat als een paal boven water. Maar het gaat verder dan dat, zelfs de manier om een verdere voortzetting op de arbeidsmarkt te bemoeilijken, absoluut geen sinecure en in feite een ferme inbreuk op het verdere beroepsleven, zonder wettelijke gronden.
Helaas niet alleen in het casinowezen maar ook in grote bedrijven zullen velen deze eigengemaakte en kromgetrokken hierarchie wel herkennen.

Een moedig verslag van een dame die alleen maar respect verdient, iets wat de leidinggevenden in het casino volledig uit het oog verloren zijn, want 'time is money'  en het personeel 'just a number'.

Meer recensies van vero13