Schitterend!

vero13 19 april 2024
Hoofdinspecteur Rudi Smeets en zijn team krijgen een aantal lugubere moorden op hun bord. De lichamen zijn gruwelijk verminkt en missen een lichaamsdeel. Journalist Sam Verberk ontvangt vreemde pakketten en e-mails van de moordenaar. Dit zou wel eens voor zijn doorbraak kunnen zorgen, maar daar denkt zijn vrouw Peggy duidelijk anders over. Wanneer een kaalgeschoren man wordt opgepakt, wil hij alleen verhoord worden door Rudi Smeets. De man weigert zijn naam te noemen en gebruikt de alias Odin of Wodan, naar de oppergod in de Noordse mythologie. Het team tast volledig in het duister en ‘Wodan’ is niet van plan om zijn spel vroegtijdig te laten stoppen. ‘To dager til Ragnarök’ , nog 2 dagen om uit te vogelen wat de moordenaar van plan is en vooral om de link te vinden tussen de slachtoffers om verder onheil te voorkomen…

Dit is het tweede deel in de reeks De mythosmoorden en het smaakt absoluut naar meer. Op zich kan het boek losstaand gelezen worden maar altijd leuker om Rudi en zijn team wat beter te leren kennen.
Vanaf de eerste bladzijde wordt de lezer al direct geconfronteerd met een obscuur personage . De toon is direct gezet en het belooft spectaculair te worden! De hoofdstukken worden opgedeeld door middel van een symbool, welke het personage typeert die aan zet is. Overzichtelijk en origineel.

Er lopen verschillende verhaallijnen, de ene al wat gruwelijker dan de andere. Net als Rudi en zijn team tasten we volledig in het duister. De spanning weet de auteur mooi op te bouwen en ook de puzzel wordt almaar vreemder.
Maar ook het privéleven van Rudi en zijn teamgenoten krijgen we voorgeschoteld waardoor de personages echt tot leven komen en je de verschillende situaties voor ogen ziet afspelen. Dit brengt ook wat rust in het verhaal, waardoor alles mooi in balans blijft. In het dagelijkse leven van de verschillende karakters worden ook nog eens interessante thema’s aangeboord, zoals de dementie bij Odette. Daarbij worden de gemoedstoestanden en de frustraties bij sommigen duidelijk overgebracht. Het echte leven met ups en downs. Ook de zoektocht naar de ware toedracht van alles en de beginselen in de Noordse mythologie zijn interessant en worden in korte stukken naar voor gebracht, waardoor het gemakkelijk verteerbaar is. Vooral de problematiek van corruptie, omkoping en doofpotaffaires worden aangekaart en dat is interessante materie. Overdreven of niet? Ik vrees dat de werkelijkheid vaak de fictie overstijgt, maar dat alleen het topje van de ijsberg boven water komt. Alleszins materie om bij stil te staan.

De schrijfwijze is heel beeldend en filmisch, voor sommige stukken zal dat wat aangenamer ervaren worden dan andere… Het leest heel vlot en je wordt meegesleurd met de vele opeenvolgende gebeurtenissen. Maar de wredere stukken worden afgewisseld met meer humoristische beschrijvingen en opmerkingen. Het plot zit geniaal in elkaar en hoewel de man die opgepakt is, duidelijk met de moorden te maken heeft, doet dit niets af aan de spanning en het mysterie.
Spanning, gruwel, drama, machtsmisbruik, humor en de kracht van liefde! Boeiende materie in een prachtig en zenuwslopend verhaal gestoken. Topper!

Meer recensies van vero13