Onderstroom zet je letterlijk 'onder stroom' van de spanning!

vero13 15 maart 2024
Hester heeft een zeilschool waar ze samen met haar dochter Silke en zoon Jort les geeft. Twee jaar geleden is haar jongste dochter Insa vermoord maar de dader is nooit gevonden. Haar man heeft hen verlaten en de zeilschool staat op het randje van een faillissement. Eindelijk na 2 jaar probeert Hester haar leven weer op orde te krijgen en ook de inschrijvingen voor de zeillessen lopen terug vlot binnen. Timo, het vriendje geweest van Insa, en zijn vader Jelmer zijn ook weer van de partij. Jelmer is heel gecharmeerd van Hester maar er zijn nog kapers op de kust. Wanneer er terug een meisje dood wordt teruggevonden en ogenschijnlijk op dezelfde manier als Insa om het leven is gekomen, lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Hester moet zich in alle mogelijke bochten wringen om enerzijds de cursisten veilig te houden en anderzijds de vreemde gedragingen van sommige werknemers onder de loep te nemen. Is dit allemaal toevallig of is de moordenaar terug?

De proloog is er alvast eentje die je kippenvel bezorgt en vanaf dan is de toon al gezet.
Het verhaal wordt grotendeels verteld vanuit het standpunt van Hester, afgewisseld met enkele andere personages die allemaal behoren tot de groep van de zeilschool, waarbij ze als een grote familie allemaal samen wonen en leven. De personages zijn een bont allegaartje, zo zijn er enkele instructeurs, waaronder de zoon en dochter van Hester, de kok, onderhouders van het terrein en natuurlijk de kinderen en adolescenten die zeillessen volgen.

Wanneer Hester haar kant toelicht, wordt er telkens een anekdote of een kleine gebeurtenis uit het verleden van Insa en het gezin in de kijker gezet. Dit staat cursief gedrukt en uit minutieus de gevoelens, opvattingen, twijfels en de specifieke mening van Hester. Zo krijg je stilaan een beeld over hoe Insa was en hoe de situatie in het gezin en daarbuiten verliep. Griezelig reƫel en het voelt alsof Hester echt haar diepste weggestoken gedachten en herinneringen aan je bloot legt.

De schrijfstijl is heel meeslepend, filmisch en indringend doordat alle discussies en handelingen zo realistisch worden neergezet alsof je er zelf tussen loopt. De verschillende karakters zijn heel uiteenlopend en dat zorgt natuurlijk voor wrijvingen. Ook verdachte gedragingen of juist het zwart maken van anderen zorgt er voor dat de sfeer af en toe grimmig wordt. Dit geeft het geheel een eng en onheilspellend karakter.
Het plot zit ingenieus in elkaar en door de vreemde ontwikkelingen, onverwachte wendingen en bizarre gebeurtenissen word je continu van de ene verdachte naar de andere geleid. De spanning zit er al van in het begin in, beetje verdoken maar je voelt dat er iets niet klopt. Dat verdwijnt niet meer, integendeel, het wordt alleen maar vreemder en een beetje angstaanjagend zelf. Mooi is ook de mix tussen de spanning en toch een beetje romantiek die in de lucht hangt, alhoewel die ook soms dreigend kan overkomen.
Onvoorspelbaar is het minste wat je kan zeggen van dit verhaal en wat een ontknoping! Het kruipt onder je huid en ik kan niet anders zeggen dan: Lees dit boek! Een echt grandioos goede thriller die me mijn nachtrust heeft gekost!

Meer recensies van vero13