'Voor de meisjes' blijft nieuwsgierig maken tot de ontknoping

Violette 12 juli 2019
Het boek ‘Voor de meisjes’ van Heleen van der Kemp bevat vele verschillende verhaallijnen. In korte hoofdstukken wordt vanuit verschillende perspectieven door de personages hun verhaal verteld.

Met de proloog wordt gelijk een onheilspellende sfeer neergezet, maar door de andere verhaallijnen en de vele gebeurtenissen raakt dit idee een beetje naar de achtergrond. Tot je ineens in het boek weer bedenkt: hier heb ik eerder iets over gehoord. Er vallen geleidelijk aan vele puzzelstukjes op hun plek en komen de verhaallijnen meer samen. Zo wordt ook de spanning steeds meer opgevoerd en had ik echt moeite om het luisterboek uit te zetten.

In het boek krijg je te horen over Kim van Rijn die vertelt hoe zij en haar partner Karel van der Zee worden opgenomen in een getuigenbeschermingsprogramma.
Ook horen we over de familie Vermeer, waar het steeds duidelijker is dat er veel geheimen uit het verleden nog steeds spelen. Na de aanslag op Leonard, die veel gelijkenissen toont met Karel die zelf ook eerdere aanslagpogingen heeft overleefd, lopen de verhaallijnen meer samen. Met als grote verbindende factor, Rechercheur Nina Hansen, die niet wil geloven dat dit een simpele zaak is van een vergissing van personen.

Met flashbacks en perspectiefwisselingen kom je als lezer gedoseerd te weten wat er gaande is en was bij de familie Vermeer en van der Kemp brengt een verrassende ontknoping. Door de gedoseerde spanning miste het boek voor mij een beetje het echte nagelbijtende gevoel wat ik graag heb bij een thriller, maar het boek luistert heerlijk weg en je blijft als lezer nieuwsgierig naar de ontknoping.

Meer recensies van Violette