Echte aanrader

Wemmie 22 juli 2021

Mariska Overman ken ik van haar thrillers, sterke personages en een goed uitgewerkt plot zijn haar handelsmerk. Onlangs bracht ze Schillers dubbelliefde uit. Een spannende historische roman gebaseerd op de echtheid van de schedel van Schiller, een Duitse toneelschrijver, filosoof en dichter die leefde van 1759 tot en met 1805.
Mariska Overman verweeft deze periode met de periode 2008.
In dat jaar werd er DNA onderzoek verricht naar de vermeende schedel van Schiller.
Schiller was namelijk een vooraanstaand man in Weimar en werd in 1805 in een gemeenschappelijk mausoleum bijgezet. De kisten gingen op een gegeven moment rotten en de knekels en de schedels rolden door elkaar heen en de resten waren niet meer herkenbaar.
Toen Schiller in 1827 zou worden bijgezet in de vorstelijke begraafplaats waren de resten niet meer herkenbaar. Op basis van frenologie werd de grootste schedel, passend voor een genie, uitgekozen.
Later werden er nog eens twee schedels aangewezen die mogelijk van Schiller zouden kunnen zijn en ook die ook werden bijgezet.
In 2008 start het verhaal van de journaliste Jhonnie, haar vriend Tommy en de Duitse mannen Noud en Jurgen. Er is een persconferentie waarbij verschillende deskundigen licht op de zaak werpen en vanaf dat moment gaan in eerste instantie Johnnie en Noud op onderzoek uit. Ze komen elkaar per toeval tegen omdat ze beiden voor een krant werken en gevraagd zijn om een artikel over dit onderwerp te schrijven. Er zijn meer mensen opzoek naar de schedel en ze komen in een schimmige wereld terecht van de kunstmaffia, het leven in de DDR en het stelen van kunst door de nazi’s. Op het dark web zijn er rechts extremisten die ook op zoek zijn naar de schedel. Beide journalisten worden enorm gegrepen door het verhaal en willen meer te wteen komen.

De tweede verhaallijn is die van de zusjes von Langeveld, Caroline en Charlotte. Beide verliefd op Schiller en Schiller op de beide vrouwen. Hij trouwt tenslotte met Charlotte.
Mariska Overman weet de sfeer van die tijd erg goed over te brengen waarbij ze veelvuldig gebruik maakt van citaten van het werk van Schiller.
Een historische roman van grote klasse waarbij je wegdroomt en het voelt alsof je zelf onderdeel bent van het verhaal.
Beide verhaallijnen lopen vloeiend in elkaar over. Het boek getuigt van veel research, het is erg levendig beschreven en het verhaal heeft mij geraakt.
Het is niet meer duidelijk wat fictie is of wat werkelijkheid is, prachtige thema’s zijn erin verwerkt.
Vrijheid in alle facetten staat voor mij boven aan.
Een boek wat gelezen moet worden!

Meer recensies van Wemmie