Zeer mysterieus en spannende YA

Wendy Koedoot 10 augustus 2020

Dit YA verhaal gaat over de 19 jarige Patrick, die met zijn ouders en zus op vakantie gaan naar Baltimore in Ierland.Hun tante heeft daar een hotel. In eerste instantie heeft Patrick er totaal geen zin in maar alles verandert als hij de bloedmooie Morgayne ontmoet. Ziet ze hem wel zitten, ze lijkt zo onbereikbaar en mysterieus.

Dat Ierland bekend staat om regen en wind, wist Patrick al. maar dit keer is het anders. Het is heftiger dan ooit, dit keer spoelen er zelfs dode zeedieren aan. Wat een chaos.Het is noodweer.
Patrick is verrast dat Morgayne naar hem toe komt, nu wordt de vakantie toch nog leuk.
Maar wie is deze mysterieuze jonge vrouw en waar komt ze ineens vandaan? Weet zij meer over de stormen? Hij raakt volledig onder de invloed van haar.

Patrick is echt een puber, geen zin om met zijn ouders mee te gaan op vakantie maar als er dan iets spannends gebeurd, is hij de eerste die er bij is.Hij is niet bang voor het avontuur, ook al weet hij dat dat niet altijd even slim is om zijn eigen zin door te drijven. Ik kan me goed in hem inleven.Je leeft met hem mee en wit hem soms waarschuwen. Hij is soms heel impulsief en gevoelig waardoor hij snel dingen doet zonder erbij na te denken.

Zijn zus Judith is heel anders, veel rustiger. Ze houdt ook van avontuur.Maar ze denkt wat meer na bij wat ze doet en heeft een echte broer-zus relatie, ze kan niet zonder maar ook niet altijd met Patrick. Ze weet hoe Patrick kan zijn, maar ze is er wel voor hem als hij haar nodig heeft.

Morgayne is bijzonder, zonder te spoileren kan ik wel zeggen dat je haar eerst moet leren kennen voor je een mening over haar kan vormen.Dat ze apart en mysterieus is, blijkt in het hele verhaal. Pas aan het eind kom je er achter hoe het precies zit.

Het verhaal leest vlot, mede door de vormgeving van het boek .Er staat aan het begin van elk hoofdstuk een zwartwit foto van de haven en het lettertype is erg prettig. De sfeer wordt door de auteur erg helder beschreven.Je kan alles wat er verteld wordt letterlijk voor je zien en meemaken. Het is levensecht.
Er zit veel spanning en romantiek in met een flinke dosis magie. Een bijzondere magie waarvan ik niet wist dat het bestond.
Al vanaf het begin voel je dat er iets gaat gebeuren wat nog nooit eerder is gebeurd. Je voelt de spanning toenemen en naar het plot toe hoop je dat er gaat gebeuren wat je denkt. Maar dat is niet zo, ik zag dit niet aankomen. Het is een zeer passend eind, al vind ik het jammer dat het boek uit is.

Ik geef het 5 verdiende sterren, niet alleen omdat Ierland mijn lievelingsland is ...

Meer recensies van Wendy Koedoot