Geinspireerd door Edgar Allen Poe

Wendy Koedoot 28 januari 2022

Mijn blog doet mee aan de blogtour van dit boek, het is een verhalenbundel met verhalen in de geest van de wereldberoemde Edgar Allen Poe.Vol met mistige, horrorachtige en mysterieuze verhalen van auteurs van Nederlandse en Vlaamse bodem , aangevuld met een Zweedse en twee Amerikaanse auteurs.

Zoals in elke verhalenbundel staan er korte verhalen in die je aanspreken en ook die je totaal niet aanspreken.Sommige auteurs zijn bekend en anderen niet .
Het zijn 24 verhalen en gedichten, sommig zijn prachtig geillustreerd met een zwart-tekening die precies de sfeer van het verhaal weergeeft.

De verhalen die ik erg goed of spannend vond zijn :

De Verdwenen tijd van Roderick Leeuwenhart over hoe snel de tijd gaat .Kort maar goed verhaal.

Alleen met elkaar van Johan klein Haneveld over een uitbraak van een mysterieuze ziekte. Erg passend in deze tijd .

Geen weerstand van Kelly van der Laan over een tiener die hallucinaties krijgt of toch niet.

Achter in de tuin van Dick van der Bij , een verhaal wat zich in mijn provincie Groningen afspeelt. Heel herkenbare straatnamen en actueel ( hopelijk niet helemaal realistisch)

Rinus en de spinnen van Frank Roger, een verhaal waarin heel veel spinnen een hoofdrol spelen. gruwelijk goed.

De vogelverschrikker van stroot van Bart De Wolf en Marc Huyge , een gedicht over een .. een vogelverschrikker. kort maar treffend.

Zeven kleuren zonder van Wouter van Gorp , een detectiveachtig verhaal wat steengoed in elkaar zit en een verrassende afloop heeft .

De vervanger van Michael Blommaert, een verhaal wat zich afspeelt in de veengebieden van Drenthe. Griezelig goed.

Tantalos’ Vloek van vlees en bloed van Jaap Boekestein. Een is er om gebroken te worden.

Dor hout van Joost Uitdenhaag . Een verhaal dat ook actueel is mar tegelijkertijd ook gruwelijk

Wisselkind van Abram Hertroys. Een bijzonder goed verhaal met en eind dat ik neit zag aankomen .

Glazen tellen van Debby Willems. Een actueel verhaal over keuzes die gemaakt moeten worden.

Slechte handen van Eowen Valk .Wat handen al niet kunnen doen . Echt goed verzonnen.

De erfgenaam van Mike Jansen. Een verhaal met een heks .Goed eind.

De sfeer van het boek is inderdaad Poe-achtig. gruwelijk, mysterieus, horror, mistig. Het komt er allemaal in voor. in sommige verhalen merk je daar niet veel van maar in de meeste snap je de inspiratie van de auteur door Edgar Allen Poe.

De tekeningen in het boek zijn erg sfeervol en geven het verhaal nog meer pit.
De illustraties zijn van Tais Teng, Bart De Wolf en Marc Huyge.

Wat ik persoonlijk minder vind, is dat er tussen de verhalen door twee interviews met auteurs staan. Dit leidt mij af en ik zou dat liever aan het eind van het boek hebben gezien.

Meer recensies van Wendy Koedoot