Bekend verhaal in mooie vertaling

Wendy Koedoot 28 december 2021

Iedereen kent wel het boek van Charles Dickens, a Christmas Carol . Auteur Mark van Dijk heeft dit verhaal vertaald naar een hedendaags taalgebruik en illustrator Rene Hazebroek heeft er prachtige tekeningen bij gemaakt.
Dit is het eerste deel van de vijf Christmas books en gaat over de welbekende Scrooge.

Scrooge is een rijk man maar hij kan moeilijk geld weggeven en heeft een hekel aan gezellige feesten zoals kerst.
Het liefst blijft hij zo ver mogelijk weg van dit alles.
Op Kerstavond krijgt hij de geest van zijn overleden collega partner Jacob Marley te zien die hem vertelt dat drie geesten van Kerst uit het Verleden , heden en Toekomst hem komen bezoeken. Zij willen hem laten zien hoe Scrooge overkomt op anderen…
Scrooge gelooft het eerst niet maar als hij de eerste geest ontmoet, heeft hij geen andere keus dan dat wel te geloven. Zou Scrooge gaan inzien hoe hij is of …

Iedereen die het verhaal kent weet hoe Scrooge is, niet een aangename man met een verschrikkelijk karakter. Bijna niemand mag hem . Ik kan wel voorstellen dat hij zo is, maar ik zou het niet lang met hem uithouden.
De geesten zijn precies en ze horen te zijn , je herkent ze maar ze zijn ook eng .

Door de vertaling en de mooie illustraties leest het boek vlot en is het verhaal ook begrijpelijk. Ik vind het altijd al een mooi verhaal en met dit boek is dat alleen nog maar mooier geworden.
Het is een verhaal met een bekend eind wat past bij dit soort verhalen.

Meer recensies van Wendy Koedoot