Niet mijn schuld

Wendy 02 mei 2023
Sophie is in shock: op haar deurmat ligt een envelop die is verstuurd vanuit Battlemouth Prison. De afzender? Matty Melgren, ook bekend als de 'Shadow', een seriemoordenaar die twintig jaar geleden Noord-Londen terroriseerde en meerdere jonge vrouwen vermoordde. Maar dat is niet hoe ze Matty kent.
Ze kent hem doordat hij in die periode een relatie had met haar moeder en hij als een vader voor haar was. Ze kent hem als de man die met haar speelde, die haar aan het lachen maakte en van wie ze zielsveel hield. Tot hij werd opgepakt en Sophie en haar moeder radeloos achterbleven, met talloze vragen, twijfels en schuldgevoelens.
En nu zoekt hij weer contact: hij wil haar zien. Dat betekent dat ze misschien eindelijk antwoord kan krijgen op de vragen waar ze al decennia mee rondloopt. Maar is ze er wel klaar voor om de waarheid te kennen?

Voor anderen was hij een seriemoordenaar, voor haar was hij als een liefdevolle vader. Nadat ze de brief van Matty heeft ontvangen, dat hij haar wil zien, krijgen we terugblikken naar de tijd dat Sophie haar moeder een relatie had met Matty. Naar voorvallen en herinneringen die toen heel normaal leken maar met de wetenschap van nu een hele andere lading hebben.
Het boek bestaat uit korte hoofdstukken waardoor het heel vlot leest. De psychologische spanning is volop aanwezig. En de terugblikken naar de momenten met Matty zijn erg interessant om te lezen. Hoezo hadden Sophie en haar moeder niks door? De schrijfster weet dit heel goed neer te zetten en zorgt dat de twijfel gedurende het hele boek blijft. Wat is de waarheid? En komt Sophie er ooit achter?
Ik vind het een sterke psychologische thriller en een aanrader om te lezen.

Meer recensies van Wendy