Dit deel zet je aan het denken

Met In Vrije Val stappen we als lezer opnieuw in de wereld van Faye van der Laar. Ze woont nog altijd in de psychiatrische kliniek Groot Loenen. De drang naar zelfstandigheid wordt steeds groter en ze is dan ook enthousiast als ze op het terrein van Groot Loenen een eigen huisje mag inrichten. Tijdens de inrichting van het huisje kruist haar pad met dat van Mika Priens, hij wordt ervan verdacht zijn vrouw en kind te hebben vermoord. Samen met Lisa, een medepatiƫnt waarmee we in Een Duister Pad al kennismaakte. In de Storytell Original, In Duistere Mist, leren we Lisa nog beter kennen. Het eerste deel met Faye van der Laar, Een Duister Pad, is wel aan te raden als eerste te lezen. In Dichte Mist en Een Zoete Wraak, beiden spin-offs van de serie rondom Faye van der Laar zijn niet direct noodzakelijk maar wel de moeite waard als aanvulling op deze serie.

Corine Hartman snijdt opnieuw een maatschappelijk thema over medicijn gebruik in de psychiatrie en wat dit met een persoon doet. Door de sterke personages met elk hun eigen verhaal zet Corine Hartman zich wederom op de kaart. Dit is echt haar kracht en zorgt er keer op keer voor dat de personages voor je gaan leven. Dit gebeurt ook bij personage waar je als lezer op het eerste moment niet direct een connectie hebt.
Je leert als lezer veel over behandelingen rondom psychologische behandelingen. Welke mogelijkheden er zijn en hoe een patiƫnt hierop reageert. Dit is een bijzondere insteek voor een thriller en draagt ook bij aan de discussie over het gebruik van medicijnen en alternatieve behandelingen.

In Vrije Val is een psychologische thriller met een rauw randje. Als lezer is het wel opletten geblazen. Op een trage, rustige wijze ontvouwt zich een verhaal dat je vast grijpt en niet zonder meer weer loslaat. Dit is een mooi tweede deel van de serie waarbij groei van de personages zichtbaar is. Door Faye meer vrijheid te geven draagt ze ook meer bij aan de maatschappij en dat voel je in het doen en laten van haar.

Meer recensies van Wendy van Lierop