Een hartverwarmend historisch verhaal over ontluikend feminisme, zusterschap en liefde

WendyBor 07 april 2022
Ik las dit boek samen met de Hebban leesclub. Voor mij was het de eerste roman van Tracy Rees. Ik was positief verrast. Op de voorkant van het boek zat een sticker ‘voor de lezers van Lucinda Riley’. Voor mij had die sticker niet gehoeven. Het ‘verkoopt’ zich zelf omdat gewoon goed is.

Het boek is een page-turner, ingedeeld in hoofdstukken van een paar pagina’s waardoor je het boek makkelijk even weglegt en ook zo weer oppakt en doorleest. Het verhaal had me direct te pakken. Het speelt zich af in Engeland, Londen aan het eind van de 19e eeuw. De maatschappij van dat moment of de locaties waar het zich afspeelt worden niet expliciet beschreven. In de verhaallijnen zijn aanwijzingen over het harde werken in de haven (overslag van ijs), de grote huizen met mooie rozentuinen voor de gegoede mensen, of opleiding voor meisjes wel of niet goed is, het ongeletterd zijn van armere mensen of de discriminatie van mensen met een donkere huidskleur. Het gaat vooral om 3 personages, vrouwen, die uit verschillende maatschappelijke categorieën komen. Ze vinden elkaar bij toeval en er ontstaat een verbintenis waardoor deze vrouwen elkaar versterken en verder helpen, met name omdat ze dat zelf willen. De tijdsgeest over hoe er naar vrouwen werd gekeken in die tijd door mannen (en soms vrouwen zelf ook over zichzelf) komt goed naar voren. Er zijn mannelijke personages met een traditioneel perspectief, die zelfs tegenwerken en eigen zienswijzen en behandeling van vrouwen erop nahouden. Maar er zijn ook mannelijke personages die de vrouwen steunen in hun ambitie. Het is het moment dat vrouwen steeds meer zich willen ontwikkelen en hun eigen bijdrage willen leveren aan de maatschappij, op hun eigen manier. Dit speelt zich overigens af op de achtergrond en maar een beperkt aantal keren komt het concreet terug in het verhaal. Het boek vertelt ook over liefde, het is een romantisch verhaal en ‘het geheim’ vervult een hoofdrol in het boek.

Aan het einde van het boek komen veel lijnen samen en is de cirkel rond, ook al laat het de lezer wel achter met een aantal vragen. Of Tracy Rees die als een opening ziet voor een vervolg, en wellicht net in navolging van Lucinda Riley of Corina Bomann zelfs denkt aan een trilogie of serie, daar zie ik geen aanknopingspunten voor. Wel is het goed dat de lezer af en toe kan dromen over hoe het verder zal gaan.

Samenvattend: een mooi boek van Tracy Rees, ik zal zeker meer boeken van haar gaan lezen. Daarom 4 sterren.

Meer recensies van WendyBor