Niet zo maar een boek

WendyBor 31 oktober 2022
Toen ik dit boek begon te lezen, had ik geen andere verwachtingen dan dat ik graag wilde weten waarom dit boek de Prix Goncourt heeft gewonnen in 2021. De tip die ik wil meegeven aan mensen die dit boek gaan lezen is: 'zet door'. Rond pagina 80 begint het verhaal, en ook de opbouw van het boek, je te pakken. Het boek is niet zomaar een prachtig verhaal. Door de opbouw en de schrijfstijl van de auteurs beleef je het boek ook op een andere dimensie. Enerzijds laat het boek je je focussen en ontspannen, omdat je de mooie zinnen soms wel twee keer moet lezen voordat de boodschap tot je doordringt. Anderzijds 'raas' je soms door het boek, op zoek naar meer verhaal en is het een page turner. Die snelheid komt een aantal keer tot stilstand omdat je even moet terugdenken wie er aan het woord is. Bovendien laat de opbouw, bijvoorbeeld het feit dat de de auteur 'biografemen' introduceert, je goed nadenken wat je leest en waarom hij voor deze indeling heeft gekozen (welke boodschap je daar dan uit kunt trekken).
Ik was erg blij met dit boek, en toen ik bezig was, kon ik het bijna niet meer wegleggen. Ook na afloop blijft het boek je bij. Je realiseert je dat de schrijver je in een labyrint heeft geplaatst en dat effect, vond ik prachtig. Daarom is de Prix Goncourt wel verdiend. Ik wil het boek ook kunst noemen, want je beleeft meer dan alleen een verhaal. Bovendien zitten er natuurlijk een aantal thema's in die de auteur wil introduceren en je hiermee ook aan het denken wil zetten.
Kortom, de 5 sterren meer dan waard. Deze schrijver is een vakman en ik wil graag meer van hem lezen.

Meer recensies van WendyBor