Intrigerend

WendyBor 05 april 2022
De titel van de recensie heb ik gekozen omdat ik niet eenvoudig kan aangeven wat ik van het boek vind. Vooropgesteld, het boek leest snel maar voor mij duurde het even voordat het ook een ‘pageturner’ werd. Pas rond pagina 80 liet het verhaal me niet meer los en wilde ik verder lezen. Overigens was er ook een moment na 75% van het boek te hebben gelezen. Toen vond ik het verhaal niet meer ‘trekken’ en duurde het me te lang, ik werd voor me gevoel te vaak op een dwaalspoor gezet en wilde toen echt weten hoe het zat. Gelukkig was dat ook het moment dat de ontknoping werd ingezet. Uiteindelijk heb ik het boek met plezier uitgelezen en was ik toch nog verrast met de uitkomst.

De spanning bouwt zich in het verhaal op en de hoofdstukken gaan tussen ‘toen’ en ‘nu’. De schrijfsters laten je als lezer sympathie voelen voor Sophie ‘in het heden’. Voor de Sophie in het ‘verleden’ voelde ik dat minder. In het boek is er een situatie die erg belangrijk is voor het boek, rondom de zus van Sophies’ huisgenoot en de Sophies’ broer. Prachtig is hoe de schrijfsters deze situatie wel beschrijven maar niet op de voorgrond laten treden en weinig achtergronddetails geven.

Ik geef het boek 4 sterren omdat ik het verhaal mooi vind, omdat het boek je, als je het uit hebt, je met een vraag achterlaat. Maar het mooiste vind ik persoonlijk hoe de schrijfsters de structuur tussen de verhaallijnen en de personages en toen/nu hebben neergezet om de spanning op te bouwen en tegelijkertijd de lezer in het ongewisse laten. Dit is een verhaal/raadsel dat je niet zelf kunt oplossen, maar waar de schrijfsters je af en toe een brokje informatie geven waardoor je denkt ‘nu weet ik het’ maar dan blijkt het toch weer anders te zitten.

Hopelijk is daarmee de titel van de recensie wat beter te begrijpen. Het tweede boek van de schrijfsters staat al op de leesplank. Ik hoop dat het volgende boek me ook geboeid houdt .

Meer recensies van WendyBor