Heerlijke Scandinavische detective (met een twist)

WendyBor 20 juli 2023
Waarom 'een detective met een twist'? Dit boek is niet zoals de scandinavische detectives, zoals de boeken van Stieg Larsson of Henning Mankell . Op de voorkant van het boek wordt genoemd 'een nieuwe Lars Kepler' en dat is terecht. Als ik de uitgever was, zou ik ook een verwijzing maken naar de boeken van Läckberg & Fexeus.
Ik las dit boek voor Hebban en in mijn motivatie waarom ik het graag wilde lezen en de recensie schrijven, schreef ik dat ik graag in woorden wil uitdrukken hoe het voelt als je een goed boek leest dat je niet loslaat en waar je naar terug verlangt als je even niet aan het lezen bent.
Uitgangspunt om mijn doel waar te maken is natuurlijk dat dit boek voor mij 'goed' is. En dat was het zeker. Eerst even terug naar de kaft en het boek. Het is een dik boek, dik papier en een mooie stevige kaft. Als je het in je handen hebt, weet je dat je kwaliteit hebt. Op de voorkant staat een afbeelding van een typisch Zweeds landschap, en dat bracht bij mij ook de verwachting dat je in het boek zou terug lezen dat het echt in Zweden plaatsvindt. Verder is het boek ingedeeld in 4 delen en elk deel begint met een titelpagina met daarop ook -in zwart-wit- een afdruk van een Zweeds landschap. Nu komt de twist. Het verhaal zou in theorie in elk land kunnen spelen, als er niet duidelijk verwijzingen waren naar Zweedse steden en gebieden. Echter, de thema's die in het boek aangesneden worden, zijn van deze tijd en niet specifiek voor Zweden. Het is in die zin een actueel boek te noemen en complimenten voor de auteur hoe hij deze thema's verweeft in het verhaal. Hij laat de lezer vanuit een andere invalshoek kijken en dat zette voor mij deze thema's in een breder, ander perspectief dan ik tot nu toe had bekeken.
Een ander aspect waarom ik het een goed boek vind, is door te spelen met de 'verteller'. Het verhaal, waarin we meekijken naar de hoofdrolspelers in het boek, wordt afgewisseld met hoofdstukken die verteld worden vanuit een persoon. Daarmee krijg je een verdieping van het personage. Ik heb voor mezelf het Engelse woord 'rewind' opgeschreven, als ervaring die ik had bij de ontwikkeling van deze hoofdstukken voor een bepaalde hoofdpersoon. Rewind als "nogmaals afspelen" maar dan met andere inhoud. Nadat ik het boek uit had, vond ik dat dit van toepassing is op het hele boek. Dat is zeker een twist die de auteur creëert. Daarbij wil ik nog even een zin vermelden op pagina 16 van het boek: 'alle zintuigen verscherpten waardoor de omgeving helderder en duidelijker leek en het was alsof de tijd langzamer verstreek zodat hij meer ruimte kreeg om na te denken en zicht voor te bereiden op wat hem te wachten stond'. Deze zin had ik al direct gemarkeerd toen ik begon te lezen en na het lezen is het de springplank naar het verhaal.
De titel van het boek, lijkt niets te maken te hebben met de inhoud van het boek. Zeker niet met het verhaal. Voor mij heeft het wel de link met de 'rewind' ervaring. Want wat is het effect van de eerste indruk?
Zonder dat ik wil ingaan op de inhoud van het boek, heeft dit boek me wel beziggehouden, ook als ik niet aan het lezen was. Er gebeurt veel en soms maakt de auteur een sprong in het verhaal zonder duidelijke brug. Dan is het even goed nadenken.
Kortom, een prachtige nieuwe verhalenverteller vanuit Zweden. Dit smaakt naar meer. Hoewel ik persoonlijk nog wat meer 'zweeds leven' terug zou willen zien.

Meer recensies van WendyBor