Leven in vrijheid - wat een rijkdom!

Het verhaal gaat over 3 vrouwen die leven in Irak. Twee geboren en getogen, één als ambassadeursvrouw.
Huda en Rania, die elkaar van vroeger kenden (vriendinnen waren), weten hoe het toegaat in Irak sinds Saddam Hoessein aan de macht is - niemand vertrouwen , Saddams foto op een belangrijke plaats tonen, proberen niet op te vallen en geen verkeerde dingen zeggen (vooral niets negatiefs over de machthebbers). Ally, de ambassadeursvrouw, moet dit (door schade en schande) leren.
Huda werkt op de ambassade en komt zo in aanraking met Ally. Ze wordt benaderd door de Mukhabarat om voor hen te spioneren (aanpappen met Ally en haar dan verraden).
Door Ally komt ze ook Rania weer tegen - er wordt gepraat over wat er in het verleden is gebeurt.
Een mooi boek, gedeeltelijk gebaseerd op historische feiten, geeft een goed beeld van hoe het leven voelt onder het bewind van Saddam Hoessein, met behulp van de Mukhabarat.
Doet je beseffen hoe goed wij het hier hebben - vrijheid om te zeggen wat je wilt - zonder dat je op geheimzinnige wijze verdwijnt en wordt gemarteld en/of gedood.

Meer recensies van wietske boonstra