spannende psychologische roman

wil veltkamp 08 april 2023
Via een uitnodiging van de schrijfster zelf op social media verkreeg ik een recensie exemplaar van “Revanche”. Ik kende al enkele van haar boeken en weet derhalve dat ze fijne verhalen schrijft. Ik was dan ook zeer benieuwd wat ze nu weer uit haar pen zou toveren. Opnieuw ben ik aangenaam verrast door een verhaal van haar hand.
Rachel Bentinck heeft geen gemakkelijke jeugd gehad en leidt nu een teruggetrokken leven op het Franse platteland in het dorpje Saint Genius in Bretagne. Door het verhuren van kamers, weliswaar met tegenzin, voorziet ze in haar levensonderhoud. Daarnaast geeft ze creatieve en spirituele workshops. Het is echter met haar rust gedaan als er oproer in het dorp plaats vindt vanwege een aan te leggen snelweg en haar zeventienjarige dochter, die ze lang niet gezien heeft, op de stoep staat. En dan verschijnt ook nog eens haar dood gewaande broer. Kortom verwikkelingen alom.
In korte hoofdstukken, elke keer gezien vanuit een ander personage, zet Suzanna Esther met treffende beschrijvingen de karakters uiteen. Ze geeft hierbij blijk van behoorlijke mensenkennis en een knap staaltje psychologisch inzicht. Toch ontbreekt de nodige humor niet. Vooral Nola, de dochter heeft mijn hart gestolen. Ondanks haar jeugdige leeftijd plaatst ze rake opmerkingen en weet ze van doorpakken. Het boek bevat maar 250 bladzijden, maar heeft een hoeveelheid aan onderwerpen, die door de manier waarop Esther schrijft toch goed uitgelicht worden. De bekrompenheid van het platteland, de argwaan tegen buitenstaanders, corruptie en eigen gewin, zonde, vergeving en liefde, alles komt voorbij. En nergens denk je, dit kan niet, of dit gaat mijn pet te boven. Het zijn rake bewoordingen en door de vlotte schrijfstijl is dit een boek met een ingenieus plot dat je pas aan de kant legt als hij uit is.

Meer recensies van wil veltkamp